op
×

Κοινωνική Οικονομία: Η πρόταση νόμου - σαλάτα αποπέμπει τους mutual συνεταιρισμούς. Του Λουκά Μπρέχα

Διαβάστηκε
Κοινωνική Οικονομία: Η πρόταση νόμου - σαλάτα αποπέμπει τους mutual συνεταιρισμούς. Του Λουκά Μπρέχα

Κοινωνική Οικονομία και συνεταιρισμοί: Η πρόταση νόμου γυρίζει το δέντρο ανάποδα με τις ρίζες προς τα πάνω. Του Λουκά Μπρέχα (Στέλεχος του Δικτύου Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Περιφερειακής Ανάπτυξης Δίκτυο Κ.Α.Π.Α.)



Εισαγωγή για τον σχολιασμό επι της πρότασης νόμου « Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία και ανάπτυξη των φορέων της»


Η νέα πρόταση νόμου «Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία και ανάπτυξη των φορέων της» έρχεται να τροποποιήσει τον νόμο 4019 του έτους 2011 με τίτλο «Κοινωνική Οικονομία και Κοινωνική Επιχειρηματικότητα και λοιπές διατάξεις.»

Χαρακτηριστικό του Νόμου 4019 ως παγκόσμια πρωτοτυπία είναι ότι καθιερώνει ένα Νομικό πρόσωπο το οποίο προσπαθεί να συνδυάσει όλα τα νομικά πρόσωπα που ανήκουν στον Τομέα της Κοινωνικής Οικονομίας.

1) Αυτό το νομικό πρόσωπο με την επωνυμία «Κοινωνική (Συνεταιριστική) Επιχείρηση» μπορεί να λειτουργεί είτε:


α) Ως Σύλλογος ( χωρίς αυτοαπασχολούμενους και εργαζόμενους ), 

β) Ως Μη κερδοσκοπική Εταιρεία ( Κοινωνική Επιχείρηση - με (ιδρυτικά) μέλη τα οποία δεν είναι αυτοαπασχολούμενοι ή εργαζόμενοι και προσλαμβάνουν εργαζόμενους ,

γ) Ως κοινωνικός συνεταιρισμός ( όπου οι εργαζόμενοι είναι τα μέλη ), εάν και αυτή η μορφή σπάνια επιλέγεται. 

Σε όλες αυτές τις μορφές δεν υπάρχει καμία μέριμνα για την εκπροσώπηση των ωφελούμενων ομάδων.

Κατά την ίδρυση μιας Κοινωνικής (Συνεταιριστικής) Επιχείρησης δεν υπάρχει καμία υποχρέωση να δηλωθεί η λειτουργία ως Σύλλογος ή Μη κερδοσκοπική εταιρεία ή κοινωνικός συνεταιρισμός, κατά χρονικές περιόδους μπορεί να λειτουργήσει ως Σύλλογος, σε άλλες ως μη κερδοσκοπική Εταιρεία  και άλλες ως κοινωνικός συνεταιρισμός.

Αυτός ο τρόπος λειτουργίας τον οποίο ονομάζω «σαλάτα κοινωνικής οικονομίας», έχει υποβαθμίσει και διαστρεβλώσει την ταυτότητα του συνεταιρισμού . 

2) Η νέα πρόταση νόμου «Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία και ανάπτυξη των φορέων της» ακολουθεί την ίδια λογική προσπαθώντας να επιλύσει τα προβλήματα λειτουργίας αυτού του νομικού φορέα «σαλάτας κοινωνικής οικονομίας» και προχώρα ένα βήμα παραπάνω αποπέμπει τους  αμοιβαίου ενδιαφέροντος συνεταιρισμούς υπηρεσιών για την από κοινού προμήθεια ή προώθηση προϊόντων των μελών (π.χ. αγροτικούς , καταναλωτικούς) από τον χώρο της Κοινωνικής Οικονομίας εάν δεν λειτουργούν ως φορέας «σαλάτας Κοινωνικής Οικονομίας» (ως Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση).


Επίσης ορίζει την λειτουργία των συνεταιρισμών εργαζομένων ως μια κατηγορία Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης, ενώ γνωρίζουμε ότι ισχύει το αντίστροφο, οι κοινωνικοί συνεταιρισμοί είναι μια μορφή συνεταιρισμών εργαζομένων. 

Αν η Κοινωνική Οικονομία είναι ένα κορμός δέντρου που ριζώνει στις ανάγκες των ανθρώπων, τα κλαδιά του είναι Ο Σύλλογος , η μη κερδοσκοπική και ο συνεταιρισμός, το κλαδί του συνεταιρισμού έχει παρακλάδια τους συνεταιρισμούς υπηρεσιών και τους συνεταιρισμούς εργαζομένων, από τους συνεταιρισμούς εργαζομένων βγαίνει το παρακλάδι των κοινωνικών συνεταιρισμών. 

Η παρούσα πρόταση νόμου είναι σαν να γυρίζει το δέντρο ανάποδα με τις ρίζες προς τα πάνω, να τοποθετεί το κλαδί των κοινωνικών συνεταιρισμών στην γη και να περιμένει αυτό το δέντρο να ανθίσει.

3) Ο νόμος για την « Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία και ανάπτυξη των φορέων της» όπως και ο προηγούμενος νόμος του 2011 «Κοινωνική Οικονομία και Κοινωνική Επιχειρηματικότητα και λοιπές διατάξεις.» στηρίζεται σε πολλά άρθρα του στον νόμο 1667/ 1986 για τους αστικούς συνεταιρισμούς.


Παρόλο που έχουν αναγνωριστεί οι αστοχίες αυτού το νόμου από την κυβέρνηση, δηλώνοντας ότι πρέπει να εκσυγχρονιστεί, η αναθεώρηση της νομοθεσίας άρχισε με ανάποδη σειρά. 

Ως πρώτο βήμα αναθεωρείτε ο νόμος για τις κοινωνικές (συνεταιριστικές) επιχειρήσεις και στην συνέχεια θα αναθεωρηθεί ο νόμος 1667 για τους αστικούς συνεταιρισμούς .

Ως συνέπεια οι αδυναμίες του 1667 εμφανίζονται και στον νόμο για τις κοινωνικές (συνεταιριστικές) επιχειρήσεις.

 Η πρότασή μας είναι η ανάπτυξη διαφορετικής νομοθεσίας ή διαφορετικών άρθρων για τους Συλλόγους,  τις Μη κερδοσκοπικές εταιρείες,  και τους κοινωνικούς συνεταιρισμούς για να είναι κατανοητή η λειτουργία τους και χωρίς να αλλοιώνεται η συνεταιριστική ταυτότητα των συνεταιριστικών. 

Τι θα θέλαμε από αυτή την πρόταση Νόμου που δεν υπάρχουν σε αυτή 


  • Θα θέλαμε να γίνει σεβαστή η Σύσταση 193/2002 για τους συνεταιρισμούς  από την Διεθνή Οργάνωση Εργασίας (ILO),  τα Παγκόσμια Πρότυπα των Κοινωνικών Συνεταιρισμών και η Παγκόσμια Διακήρυξη του 2003 για τους συνεταιρισμούς εργαζομένων από την Διεθνή Ένωση συνεταιρισμών εργαζομένων ( CICOPA)


  • Θα θέλαμε να γίνει σεβαστός ο χαρακτήρας των φορέων της Κοινωνικής Οικονομίας, Συλλόγων, Μη κερδοσκοπικών εταιρειών και συνεταιρισμών οι οποίοι ενώ έχουν κοινό σκοπό, να καλύψουν τις ανάγκες των ανθρώπων, λειτουργούν με διαφορετικό τρόπο μεταξύ τους και δεν είναι δυνατόν να έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά λειτουργίας.


  • Θα θέλαμε να γίνει σεβαστός ο τρόπος λειτουργίας των αγροτικών και υπηρεσιών (καταναλωτικών) συνεταιρισμός, οι οποίοι εάν και παρουσιάζουν ελλείψεις στην νομοθεσία τους, αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να μετατραπούν σε κοινωνικούς συνεταιρισμούς, αλλά να βελτιωθεί η νομοθεσία τους.


  • Θα θέλαμε να μην επιτρέπεται σε μεταμφιεσμένες εταιρείες κεφαλαίου να παρουσιάζονται ως φορείς κοινωνικής οικονομίας


  • Θα θέλαμε να είναι ευδιάκριτες οι κατηγορίες μελών των συνεταιρισμών (εργαζόμενοι, χρήστες παραγωγοί, υποστηρικτικά μέλη, εθελοντές ) ώστε να μην εισέρχονται μέλη που υπηρετούν συμφέροντα της ιδιωτικής οικονομίας και οι συνεταιρισμοί να είναι πραγματικά αυτόνομοι και ανεξάρτητοι.


  • Θα θέλαμε τα δικαιώματα, οι υποχρεώσεις, οι ποινές εάν δεν είναι εντάξει στις υποχρεώσεις τους, κάθε κατηγορίας μελών να ορίζονται ευδιάκριτα από τον νόμο, ώστε να υπάρχουν στα καταστατικά, να τα γνωρίζει κάθε νέο ενδιαφερόμενος, να γνωρίζει τι συμφωνεί για να γίνει μέλος, να νοιώθει ασφαλείς, ότι η Γενική Συνέλευση δεν θα αποφασίζει ότι θέλει για τα θέματα του. Ένα καταστατικό με πλήρες αναφορά των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων των μελών, των μελών του Διοικητικού συμβουλίου, και της εποπτικής Επιτροπής στα όρια των συνεταιριστικών αρχών αποτελεί το πρώτο μάθημα συνεταιριστικής εκπαιδευτής για τον καθένα.


  • Θα θέλαμε να υπάρχουν θεσμοί όπως η Εποπτική Επιτροπή και τεχνικές δημοκρατικού ελέγχου όπως το δικαίωμα τις ενημέρωσης, η ανανέωση του Διοικητικού συμβουλίου κατά το ήμισυ.


  • Θα θέλαμε να υπάρχει ο θεσμός του εξωτερικού συνεταιριστικού ελέγχου 


  • Θα θέλαμε να διευκρινίζεται η διαφορά του κέρδους από το πλεόνασμα, και να εφαρμόζονται συνεταιριστικά εργαλεία χρηματοδότησης που μειώνουν την αδυναμία εξεύρεσή τους στις αγορές.


  • Θα θέλαμε την δυνατότητα και τον τρόπο για την συγχώνευση και διαίρεση συνεταιρισμών.


  • Θα θέλαμε την μέριμνα για την συνεταιριστική εκπαίδευση 


  • Θα θέλαμε την δυνατότητα οριζόντιας και κάθετης συνεργασίας των συνεταιρισμών χωρίς περιορισμούς αριθμητικούς και περιοχών καθώς και τα δικαιώματα των μελών –συνεταιρισμών του, τις οικονομικές τους σχέσεις.


  • Θα θέλαμε λιγότερο κράτος στον εθνικό αντιπροσωπευτικό όργανο των συνεταιρισμών και της Κοινωνικής Οικονομίας.


Η ομάδα αναθεώρησης του νόμου για την Κοινωνική Οικονομία διαθέτει όλες τις εκδόσεις για να κάνει μια θαυμάσια νομοθεσία:


Εκδόσεις στην ελληνική γλώσσα 

 

  • Guidelines 2001 United Nations aimed at creation of a favorable environment for the development of cooperatives (U.N.)


  • Recommendation 193 /2002 (ILO)


  • Guidance Notes on the Co-operative Principles (I.C.A.)


  • Guidelines for Cooperative Legislation third edition Hagen Henr (I.L.O.)


  • Handbook on cooperatives for use of Workers’ Organizations Guy Tchami (I.L.O.)


  • Draft Principles of European Cooperative Legislation (PECOL) on Study Group European Cooperative Legislation (SGECOL)


  • Basque co-operative legislation




Σχόλια

L1 Άρθρο 2 παράγραφος 2 L1 Όπως θα διατυπωθεί στην συνέχεια, οι προϋποθέσεις που ακολουθούν δεν καλύπτουν τον τρόπο λειτουργίας των αμοιβαίων συνεταιρισμών  (π.χ. αγροτικών και καταναλωτικών συνεταιρισμών). Σύμφωνα με την Σύσταση 193/2002 του ILO η νομοθεσία για τους συνεταιρισμούς, πρέπει να βασίζεται στην ταυτότητα και στις συνεταιριστικές αξίες και αρχές (Σύσταση 193/2002 Παράγραφος ΙΙ.6 


Η Ελλάδα έχει ψηφίσει και αποδεκτεί την Σύσταση 193/2002 του ILO.


Στην συνέχεια θα εξεταστούν οι προϋποθέσεις που περιγράφονται σε αυτή την παράγραφο σε σχέση με τις συνεταιριστικές αρχές.


 L2 Άρθρο 2 παράγραφος 2 Σύμφωνα με την Διεθνή συνεταιριστική ταυτότητα «Ένας συνεταιρισμός είναι μια αυτόνομη ένωση προσώπων που συγκροτείται εθελοντικά για την αντιμετώπιση των κοινών οικονομικών, κοινωνικών και πολιτιστικών τους αναγκών», σύμφωνα με τις αξίες των συνεταιρισμών οι συνεταιρισμοί είναι οργανώσεις αυτοβοήθειας, επίσης σύμφωνα με την πρώτη συνεταιριστική αρχή οι “συνεταιρισμοί … είναι ανοιχτοί να γίνουν μέλη τους όλα τα άτομα που είναι σε θέση να χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες τους ”. Επομένως μέλος γίνεται όποιος ικανοποιεί τις ανάγκες του από τις υπηρεσίες που προσφέρει ο συνεταιρισμός και κανένας άλλος ως ισότιμο μέλος. Αυτό το κριτήριο δεν εμφανίζεται στις προϋποθέσεις αυτού του άρθρου, ούτε σε παρακάτω άρθρα 


L3 Άρθρο 2 παράγραφος 2 c Αυτή η ρύθμιση καλύπτει μόνο τα μέλη συνεταιρισμών εργαζομένων, δεν καλύπτει μέλη συνεταιρισμών υπηρεσιών (π.χ. καταναλωτών, αγροτών) για τους οποίους ισχύει το “ τα μέλη περνούν οφέλη ανάλογα με τις συναλλαγές τους με το συνεταιρισμό ” ( 3η συνεταιριστική αρχή) εφαρμόζοντας την επιστροφή πλεονάσματος


L4 Άρθρο 2 παράγραφος 2 d Σύμφωνα με το προηγούμενο σχόλιο L2 μέλη μπορούν να γίνουν και πρόσωπα που δεν ικανοποιούν τις ανάγκες τους από τον συνεταιρισμό, έχοντα ισότιμη ψήφο. Αυτό υπονομεύει την αυτονομία των συνεταιρισμών, έναντι τρίτων. Τον έλεγχο και την ιδιοκτησία του συνεταιρισμού ως οργανισμός αυτοβοήθειας πρέπει να την έχουν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι , εργαζόμενοι, χρήστες, ή παραγωγοί σύμφωνα  με την 1η συνεταιριστική αρχή για να θεωρηθεί αυτόνομος 


L5 Άρθρο 2 παράγραφος 2 (e) Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την αξία της συνεταιριστικής εκπαίδευσης. 5η συνεταιριστική αρχή


L6 Άρθρο 3 παράγραφος 1 Όπως αναφέρθηκε στο σχόλιο L2 οι προϋποθέσεις που απαιτούνται για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς και τους αστικούς (π.χ. καταναλωτικούς) στην επόμενη παράγραφο α (προϋποθέσεις παραγράφου 2.c του άρθρου 2 ) δεν μπορούν να εφαρμοστούν μιας και τα μέλη δεν είναι εργαζόμενοι αλλά τηρείται το “ τα μέλη περνούν οφέλη ανάλογα με τις συναλλαγές τους με το συνεταιρισμό ” ( 3η συνεταιριστική αρχή) εφαρμόζοντας την επιστροφή πλεονάσματος.

Επίσης αυτοί οι συνεταιρισμοί ( αγροτικοί καταναλωτικοί ) δεν είναι κοινωνικοί συνεταιρισμοί για να εφαρμόσουν την παράγραφο bb που ζητείται να εφαρμόσουν, αλλά πρέπει να τηρήσουν την 3η και 7η συνεταιριστική αρχή, διαθέτοντας το πλεόνασμά τους όπως αποφασίσουν και όχι με την επιβολή του νόμου.


L7 Άρθρο 3 παράγραφος 1 Τα Άρθροs 78 και 741 του Αστικού Κώδικά αναφέρονται στην νομοθεσία για τους Συλλόγους και της μη κερδοσκοπικές εταιρείες 


L8 Άρθρο 3 παράγραφος 1 Δεν είναι δυνατόν “ κάθε άλλη νομική οντότητα ” να θεωρηθεί Φορέας της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας σύμφωνα με το καταστατικό της, καθώς αυτό το καταστατικό μπορεί να αλλάξει κάθε στιγμή και επίσης δεν τηρείται η προϋπόθεση να εντάσσονται σε αυτή μόνο τα ενδιαφερόμενα μέλη ως οργάνωση αυτοβοήθειας σύμφωνα και με το παραπάνω σχόλιο L2. Η Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία δεν αφορά την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη. 


L9 Άρθρο 3 παράγραφος 1 bb Ένας εργαζόμενος που δεν είναι μέλος και δεν έχει τις υποχρεώσεις των μελών,  δεν διατρέχει επιχειρηματικό κίνδυνο, δεν μπορεί να έχουν τα ίδια δικαιώματα και  αποδοχές με ένα  μέλος. Επίσης, αυτός ο κανόνας θα ισχύει για ένα μέλος που θα εργαστεί μία ώρα την εβδομάδα; Θα πρέπει και αυτό το μέλος να δικαιούνται μερίσματος  από το 35%;

Ένας  κοινωνικός μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορέας της κοινωνικής οικονομίας σύμφωνα με την διεθνή πρακτική δεν θα πρέπει να έχει ως κανόνα τη διανομή 35% των κερδών του, αφορολόγητα. Υπό ορισμένες συνθήκες, το 35% μπορεί να φτάσει το ύψος εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ. Οι Κοινωνικοί συνεταιρισμοί θα μπορούσαν να δίνουν ένα μηνιαίο μισθό όπου θα κλιμακώνεται μέχρι το τριπλάσιο ή τετραπλάσιο του βασικού μισθού, προκειμένου να θεωρηθούν ως μη κερδοσκοπικές κοινωνικές επιχειρήσεις.


L10 Άρθρο 3 παράγραφος 2 Δεν είναι κατανοητό πως είναι δυνατόν ως επιχείρηση να μην έχει εργαζόμενους ή αυτοαπασχολούμενους. Τα μέλη που υπάρχουν είναι μέλη χρήστες; Είναι εθελοντές; Αυτό θα πρέπει να διευκρινίζεται στο καταστατικό.

 Επίσης προφανώς, ότι αντί για έσοδα, αναφέρεται στο κέρδος ή πλεόνασμα. Η Κοινωνική Συνεταιριστικής Επιχείρηση μπορεί να έχει έσοδα 20.000 ευρώ και τα έξοδα της να είναι 30.000 ευρώ, οπότε στην περίπτωση αυτή υπάρχει ζημιά.


L11 Άρθρο 3 παράγραφος 2 Δεν αναφέρει αυτό το ελληνικό κείμενο, αναφέρει « να απασχολήσει τουλάχιστον ένα εργαζόμενο ακόμη και εάν δεν είναι μέλος» Δεν είναι κατανοητή η προτεραιότητα του μη μέλους σε ένα κοινωνικό συνεταιρισμό ο οποίος είναι μια κατηγορία συνεταιρισμού εργαζομένων


L12 Άρθρο 4 παράγραφος 6 Ποιος είναι ο ρόλος ενός μέλους που δεν είναι ούτε αυτό απασχολούμενος ούτε εργαζόμενος, ανήκει σε μια άλλη ομάδα ενδιαφερόμενων π.χ. χρήστης; Αυτό πρέπει να διευκρινίζεται για την μείωση των κινδύνων για την αυτονομία που αναφέρθησαν στα σχόλια L2, L4  


L13 Άρθρο 5 παράγραφος 3 Το προτεινόμενο περιεχόμενο του καταστατικού δεν μπορεί να θεωρηθεί ως πλήρης, προκειμένου να καθοριστούν τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των μελών και των θεσμικών οργάνων της Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η σωστή λειτουργία και η διαχείριση των συγκρούσεων, σύμφωνα με την συνεταιριστική ταυτότητα.

Παραδείγματα για το περιεχόμενο του καταστατικού ενός συνεταιρισμού περιέχονται σε εκδόσεις όπως «Κατευθυντήριες γραμμές για την συνεταιριστική νομοθεσία, Hagen Henry, ΔΟΕ", στη βασκική συνεταιριστική νομοθεσία και στις "κατευθυντήριες οδηγίες για τις Συνεταιριστικές  Αρχές (ICA)», τα οποία έχουν σταλεί στην αρμόδια ομάδα για το σχέδιο νόμου για την κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία. Η φράση η οποία παραπέμπει στις διατάξεις των σχετικών νόμων.», (Αναφορά στο νόμο 1667, Άρθρο 1, Παράγραφος 4), δεν περιέχει αυτό το απαραίτητο περιεχόμενο.


L14 Άρθρο 6 παράγραφος 4 Από τον παρόντα νόμο προβλέπεται μόνο η απόκτηση  υποχρεωτικών μερίδων και όχι εθελοντικών ούτε άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων που είναι απαραίτητα για τους συνεταιρισμούς που έχουν αδυναμία στην εξεύρεση κεφαλαίων. Παραδείγματα των χρηματοοικονομικών εργαλείων που περιέχονται στη δημοσίευση ICA «O γρίφος του συνεταιριστικού κεγαλαίου» (βλέπεhttp://ica.coop/sites/default/files/media_items/ICA%20The%20Capital%20Conundrum%20for%20Co-operatives%20EN.pdf  ), η οποία έχει μεταφραστεί στα ελληνικά από τον Ομότιμο Καθηγητή κ Παπαγεωργίου, Ινστιτούτο Συνεταιριστικών Ερευνών και μελετών.

 

L15 Άρθρο 6 παράγραφος 9 Η Παράγραφος 9 έρχεται σε αντίθεση μες την παράγραφο 1 του Άρθρου 28


L16 Άρθρο 7 παράγραφος 1 Όπως αναφέρεται στο σχόλιο L4, ο νόμος 1667 δεν έχει επαρκείς παραπομπές στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των μελών, της Γενικής Συνέλευσης και του Διοικητικού Συμβουλίου, ώστε να διασφαλίζεται η ορθή λειτουργία και τη διαχείριση των συγκρούσεων, σύμφωνα με την συνεταιριστική ταυτότητα. (Βλέπε Άρθρο 2-6 του Νόμου 1667)

Παραδείγματα περιεχομένου καταστατικού περιλαμβάνονται στις δημοσιεύσεις όπως οι κατευθυντήριες γραμμές για την συνεταιριστική νομοθεσία Hagen Henry ΔΟΕ,  Βάσκικη συνεταιριστική νομοθεσία και κατευθυντήριες οδηγίες για τις Συνεταιριστικές Αρχές (ICA) και έχουν σταλεί στην αρμόδια ομάδα για το σχέδιο νόμου για την κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία.


L17 Άρθρο 9 Επανάληψη σχολίου L16


L18 Άρθρο 10 Επανάληψη σχολίου L16


L19 ( Εποπτική Επιτροπή ) Δεν προβλέπετε η λειτουργία μιας Εποπτικής Επιτροπής ως μια ελάχιστη προϋπόθεση του δημοκρατικού ελέγχου, βάζοντας με αυτόν τον τρόπο σε κίνδυνο τη διαφανή λειτουργία μιας Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης η οποία εάν αποκτήσει πολλά μέλη σε περίπτωση συγκρούσεων είναι πολύ πιθανό να οδηγηθεί σε διάλυση.


L20 Άρθρο 11 παράγραφος 2 Επανάληψη σχολίου L9


L21 Άρθρο 14 Για τα άρθρα 14 -23 τα οποία είναι ίδια κατά 99% με τα άρθρα 413 Επανάληψη των σχολίων L17, L18, L19, L20 για τις ελλείψεις που παρουσιάζονται. Προτείνεται η αναθεώρηση όλων των άρθρων. Η υπεύθυνη ομάδα της πρότασης  νόμου για την κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία έχει όλα τα απαραίτητα έντυπα που απαιτούνται, στην ελληνική γλώσσα, όπως «Κατευθυντήριες γραμμές για την συνεταιριστική νομοθεσία Hagen Henry ΔΟΕ», και «Ερμηνευτικές Σημειώσεις επί των Συνεταιριστικών Αρχών (ICA)», βασκικής συνεταιριστική νομοθεσία, η οποία είναι ένα παράδειγμα της καλύτερης νομοθεσία συνεταιρισμών εργαζομένων στον κόσμο.


L22 Άρθρο 18 παράγραφος 6 "Ένα μέλος αποβάλλεται σύμφωνα με την απόφαση που με ειδική πλειοψηφία των 2/3 των όλων των μελών της Γενικής Συνέλευσης, εφόσον το μέλος διέπραξε σοβαρή παράβαση των υποχρεώσεων που απορρέουν από τον παρόντα νόμο και το καταστατικό του συνεταιρισμού εργαζομένων ή η παραμονής του  στο πλαίσιο του Συνεταιρισμού δεν είναι ανεκτή. " Ουδέν σχόλιο! 


L23 Άρθρο 21 παράγραφος 1 Αυτό το άρθρο κάνει τον συνεταιρισμό εργαζομένων έναν κοινωνικό συνεταιρισμό ή Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση, όπως ονομάζεται στην Ελληνική νομοθεσία. Προτείνεται στους συνεταιρισμούς εργαζομένων να εφαρμόζονται εξ ολοκλήρου η 3 και 6 συνεταιριστική αρχή. Ποσοστά κερδών ή πλεονάσματος να δίνονται στα αδιανέμητα αποθεματικά όπως επιβάλλει ο νόμος και τα υπόλοιπα να δίνονται όπως αποφασίζουν τα μέλη και όχι ο νόμος.


L24 Άρθρο 26 παράγραφος 4 Τουλάχιστον για τους συνεταιρισμούς πρέπει να οριστούν με σαφήνεια οι οριζόντιες και κάθετες συνεργασίες, σχέσεις των μελών συνεταιρισμών ο τρόπος λειτουργίας ενώσεων, ομοσπονδιών, συνεταιρισμών δευτέρου και ανωτέρου βαθμού. Η υπεύθυνη ομάδα για την πρόταση νόμου για την κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία έχει όλα τα απαραίτητα έντυπα που απαιτούνται, στην ελληνική γλώσσα,  όπως «Κατευθυντήριες γραμμές για την συνεταιριστική νομοθεσία Hagen Henry ΔΟΕ», και «Ερμηνευτικές  Σημειώσεις για τις Συνεταιριστικές Αρχών (ICA)», βασκικής συνεταιριστική νομοθεσία.

 

L25 Άρθρο 29 παράγραφος 1 Στην Εθνική Επιτροπή για την Κοινωνική Αλληλεγγύη Οικονομίας δεν υπάρχει ισορροπία εκπροσώπησης μεταξύ των οργανώσεων της κοινωνικής οικονομίας και του κράτους,  Εάν το κράτος εκπροσωπείται με όλους αυτούς τους φορείς, καθίσταται δυσχερής η λειτουργία της Επιτροπής.



Το Δίκτυο Κ.Α.Π.Α. συνεργάστηκε  με την CICOPA και το ILO και το κέιμενο επι της πρότασης νόμου «Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία και ανάπτυξη των φορέων της» σταλθηκε στο Υπουργείο Εργασίας. Η περιληψη που αναρτησε η CICOPA έχει ως εξείς:


Ανακοίνωση των CICOPA και CECOP 5 Αυγούστου 2016


 Η πρώτη ελληνική νομοθεσία που καλύπτει τους κοινωνικούς συνεταιρισμούς και τους συνεταιρισμών εργαζομένων, που θα συζητηθεί σύντομα στο εθνικό κοινοβούλιο

Η ελληνική κυβέρνηση έχει ετοιμάσει ένα σχέδιο νόμου για την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία και την ανάπτυξη των φορέων της, το οποίο σύντομα θα συζητηθεί από το ελληνικό κοινοβούλιο. Ενώ μέρος του νόμου είναι για την ευρύτερη κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία (η οποία περιλαμβάνει όλους τους συνεταιριστικούς τους τομείς, τα ταμεία αλληλασφάλισης, τις ενώσεις και τα ιδρύματα), οι περισσότερες διατάξεις στην πραγματικότητα έχουν ως στόχο τον καθορισμό και τη ρύθμιση των κοινωνικών συνεταιρισμών και των συνεταιρισμών εργαζομένων. Θα γίνει ο πρώτος νόμος που θα αναφέρεται τόσο στους κοινωνικούς συνεταιρισμούς όσο και στους συνεταιρισμούς εργαζομένων στη χώρα.


Δύο προηγούμενοι νόμοι περί κοινωνικών συνεταιρισμών ήδη υπάρχουν και είναι και οι δύο σε ισχύ, ένας από το 1999 που ρυθμίζει αποκλειστικά κοινωνικούς συνεταιρισμούς που αναφέρονται στην ένταξη των ψυχικά ασθενών και είναι πολύ περιοριστικός για να είναι πραγματικά αποτελεσματικός, και ένας από το 2011 ο οποίος είναι ευρύτερος, αλλά παρουσιάζει μια σειρά από προβλήματα, τα οποία επιχειρεί το παρόν σχέδιο νόμου να επιλύσει.


Το νέο σχέδιο νόμου έχει σίγουρα ισχυρά σημεία σε σχέση με το νόμο του 2011, αλλά εξακολουθεί να παρουσιάζει μια σειρά από αδύνατα σημεία τα οποία αποτελούν αντικείμενα προβληματισμού και πρέπει να βελτιωθούν.


Για το σκοπό αυτό, η CECOP και η CICOPA (www.cicopa.coop), ο Διεθνής Οργανισμός Βιομηχανικών Συνεταιρισμών και Συνεταιρισμών Υπηρεσιών, έχουν στείλει πρόσφατα μια κοινή επιστολή προς την ελληνίδα Αναπληρώτρια Υπουργό Εργασίας, κα Ράνια Αντωνοπούλου, μετά από διαβούλευση με ένα δίκτυο διεθνών εμπειρογνωμόνων στους συνεταιρισμούς εργαζομένων και στην κοινωνική συνεταιριστική νομοθεσία .


Στην επιστολή, οι δύο οργανισμοί έχουν κάνει μια σειρά από προτάσεις για τροποποίηση, μεταξύ των οποίων:


Διαχωρισμό του μέρους του νόμου που αναφέρεται στην ευρύτερη κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία από το μέρος που επικεντρώνεται στους κοινωνικούς συνεταιρισμούς και στους συνεταιρισμούς εργαζομένων, ενδεχομένως με την ψήφιση ξεχωριστών νομοθετημάτων.

Ένταξη στην Ελληνική νομοθεσία (σε αυτό το σχέδιο νόμου ή σε άλλο νόμο) του ορισμού του συνεταιρισμού, των αξιών και των αρχών που κατοχυρώνονται στη Δήλωση για την Συνεταιριστική Ταυτότητα και έχουν εισαχθεί πλήρως στην Σύσταση n ° 193 (2002) (http://www.diktio-kapa.dos.gr/keimena/Sistasi193.pdf ) , του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας για την  Προώθηση των Συνεταιρισμών, την οποία η ελληνική κυβέρνηση (όπως και οι κυβερνήσεις όλων των παρόντων μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης) έχουν εγκρίνει επίσημα.

Ανάδειξη του ορισμού και των βασικών χαρακτηριστικών των κοινωνικών συνεταιρισμών, όπως διατυπώνονται αντίστοιχα στο CICOPA 2011, Παγκόσμια Πρότυπα των Κοινωνικών Συνεταιρισμών (http://www.cicopa.coop/IMG/pdf/world_standards_of_social_cooperatives_gr-2.pdf )και στο CICOPA Παγκόσμια Διακήρυξη του 2003 για τους συνεταιρισμούς εργαζομένων (http://www.cicopa.coop/IMG/pdf/world_declaration_on_worker_coops_gr.pdf ).

Καθορισμό διατάξεων φορολογικής φύσεως, ιδίως όσον αφορά την απασχόληση των μειονεκτούντων ατόμων και την αλλαγή  ιδιοκτησίας σε εξαγορές των εργαζομένων.

Παροχή της δυνατότητας οι κοινωνικοί συνεταιρισμοί να είναι πολλών ενδιαφερομένων, μερών, δηλαδή με διαφορετικές κατηγορίες μελών.

Διαφοροποίηση με μεγαλύτερη σαφήνεια, των αντιπροσωπευτικών ενώσεων στις δευτεροβάθμιες δομές των κοινωνικών συνεταιρισμών και των συνεταιρισμών εργαζομένων, από τις επιχειρηματικές κοινοπραξίες.

Θέσπιση μηχανισμών ελέγχου, που να καλύπτουν την ορθή εφαρμογή του συνεταιριστικού τρόπου λειτουργίας, ο οποίος (έλεγχος) να ασκείται από τις αντιπροσωπευτικές ενώσεις μέσω των δικών τους ελεγκτών στην περίπτωση των ενταγμένων σ’ αυτές συνεταιρισμών, και από το Κράτος στην περίπτωση των μη ενταγμένων σ’ αυτές, με τον ίδιο τρόπο που ήδη ισχύει σε αρκετές χώρες της ΕΕ.



First Greek law covering both social cooperatives and worker cooperatives to be discussed soon at the national parliament


The Greek government has prepared a draft law on Social and Solidarity Economy and the development of its agencies, which will soon be discussed by the Greek parliament. While part of the law is on the wider social and solidarity economy (which includes all cooperative sectors, mutuals, associations and foundations), most provisions actually aim at defining and regulating social cooperatives and worker cooperatives. It will become the first law regarding both social cooperatives and worker cooperatives in the country.

Two previous successive laws on social cooperatives already exist and are both in force, one from 1999 regulating exclusively social cooperatives involved in the integration of psychiatric patients and is too narrow to be really effective, and one from 2011 which is broader but presents a series of problems which the present draft law attempts to solve.

The new draft law certainly has strong points compared to the 2011 law, but still presents a series of weak points which are a matter of concern and should be improved. For this purpose, CECOP and CICOPA, the International Organisation of Industrial and Service Cooperatives, have recently sent a joint letter to the Greek Alternate Minister of Labour, Ms. Rania Antonopoulos, after consulting a network of international experts in worker cooperative and social cooperative legislation.

In the letter, both organisations have made a series of proposals for modification, including:

 Differentiating the wider social and solidarity economy part of the law from the one focusing on social and worker cooperatives, possibly by passing separate pieces of legislation;

 Inserting in the Greek legislation (in this draft law or another law) the cooperative definition, values and principles enshrined in the Statement on the Cooperative Identity and inserted fully in ILO Promotion of Cooperatives Recommendation n°193 (2002), which the Greek Government (like the Governments of all present members of the European Union) has formally approved;

 Enshrining the definition and key characteristics of social cooperatives as formulated respectively in the CICOPA 2011 World Standards of Social Cooperatives and the CICOPA 2003 World Declaration on Worker Cooperatives ;

 Defining tax-related provisions, in particular regarding the employment of disadvantaged persons and the change of ownership in worker buyouts;

 Providing the option that social cooperatives be multi-stakeholder, namely with different categories of members;

 Differentiating more clearly, in the second degree structures of social cooperatives and worker cooperatives, representative associations from entrepreneurial consortia;

 Instituting audit functions covering the proper implementation of the cooperative modus operandi, to be exercised by the representative associations through their own auditors in the case of affiliated cooperatives, and by the State in the case of non-affiliated ones, similarly to what is already in force in several EU countries





Λέξεις Κλειδία - Tags
συνεργατισμός
270
Λουκάς Μπρέχας
2
πρόταση νόμου «Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία και ανάπτυξη των φορέων της» έ Δίκτυο Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Περιφερειακής Ανάπτυξης Δίκτυο Κ.Α.Π.Α. CICOPA
2
κοινωνικοί συνεταιρισμοί
25
Κοινωνική οικονομία
543
Δίκτυο Κ.Α.Π.Α.
21
Συνεταιρισμοί
91
Σχετικά άρθρα

Oι Συνεταιρισμοί και τα Συνεργατικά Εγχειρήματα πρωτοπόροι της Αποανάπτυξης;

Οι συνεταιρισμοί και τα συνεργατικά εγχειρήματα-που υπήρχαν και πριν, αλλά εμφανίσθηκαν μαζικά μετά την τελευταία ευρωπαϊκή οικονομική κρίση κυρίως στο Νότο- έχουν γενικά σαν βασικό τους στόχο την βιώσιμη οικονομία των αναγκών 

Άλλαξε την οικονομία - Σκέψου Κοινωνικά: Προώθηση της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

Η Fair Trade Hellas βρέθηκε στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο στις 24- 27 Οκτωβρίου 2016  με σκοπό να προωθήσει την Κοινωνική Αλληλέγγυα Οικονομία.

Η φθηνότερη τουριστική επένδυση και τα μεγάλα οφέλη της - Γνωρίστε την Συνεταιριστική Επιχείρηση "Paths of Greece"

Η ανάπτυξη ενός δικτύου μονοπατιών σε ένα τόπο, όταν σχεδιαστεί προσεκτικά, είναι η φθηνότερη τουριστική επένδυση, με πολύπλευρα οφέλη (οικονομικά, περιβαλλοντικά και κοινωνικά/πολιτισμικά).

Αποκλειστικό: Οι χειρόγραφες αλλαγές που έφεραν την μεγάλη ανατροπή στο νομοσχέδιο για την Κοινωνική Οικονομία. Όλο ΕΔΩ | Του Ανδρέα Ρουμελιώτη

Το κείμενο για την Κοινωνική Οικονομία που ψηφίστηκε δεν είναι το ίδιο με αυτό που κατατέθηκε. Οι αλλαγές είναι πολλές και κυρίως στο άρθρο 3, με τον υποκρυπτόμενο κρατισμό. Μπορείτε να το δείτε-διαβάσετε, με τις χειρόγραφες αλλαγές όλο ΕΔΩ.  Ενημερώθηκε ο ίδιος ο Αλέξης Τσίπρας - ο οποίος είχε πολύωρη συνάντηση με την Λούκα Κατσέλη.
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για την αποτελεσματικότερη λειτουργία του. Συνεχίζοντας την περιήγηση αποδέχεστε στην Πολιτική cookies ×