op
×

Η κατανάλωση αυτού του τροφίμου μπορεί να οδηγήσει σε πρόωρο θάνατο...

Διαβάστηκε
Η κατανάλωση αυτού του τροφίμου μπορεί να οδηγήσει σε πρόωρο θάνατο...

Ισως το γάλα δεν κάνει τόσο καλό όσο νομίζαμε στα κόκαλα και γενικότερα στην υγεία μας - ή απλώς και στην περίπτωση του ισχύει ότι για το κάθε τι χρειάζεται μέτρο. Η μεγάλη κατανάλωση γάλατος δεν συνοδεύεται από μικρότερο κίνδυνο καταγμάτων, όπως συνήθως πιστεύεται λόγω του αυξημένου ασβεστίου και των πρωτεϊνών για τα οστά, αλλά αντίθετα με μεγαλύτερη πιθανότητα κατάγματος και πρόωρου θανάτου τόσο στους άνδρες, όσο και στις γυναίκες.


Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξε μια νέα μεγάλη σουηδική επιστημονική μελέτη, η οποία όμως πρέπει να επιβεβαιωθεί από μελλοντικές έρευνες, προτού οι επιστήμονες προχωρήσουν σε νέες διατροφικές συστάσεις.

 Η έρευνα, από την άλλη, συσχετίζει το πρόβλημα μόνο με το γάλα και όχι με τα άλλα γαλακτοκομικά, αφού βρήκε ότι όσες γυναίκες τρώνε πολύ γιαούρτι και τυρί, κινδυνεύουν λιγότερο από κάταγμα ή πρόωρο θάνατο.



Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Καρλ Μικάελσον της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Ουψάλα, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο βρετανικό ιατρικό περιοδικό «British Medical Journal», σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο, το «New Scientist» και τη βρετανική «Independent», ανέφεραν ότι ο αυξημένος κίνδυνος μπορεί να οφείλεται στα υψηλά επίπεδα γαλακτόζης, η οποία προέρχεται από διάσπαση της λακτόζης, δύο μορφών σακχάρου που περιέχονται στο γάλα και οι οποίες, όπως έχουν δείξει προηγούμενες μελέτες σε πειραματόζωα, αυξάνουν το οξειδωτικό στρες και τη χρόνια φλεγμονή στον οργανισμό. Μέχρι σήμερα μια διατροφή πλούσια σε γάλα και γενικά σε γαλακτοκομικά προϊόντα θεωρείται ότι μειώνει την πιθανότητα καταγμάτων λόγω οστεοπόρωσης. Οι Σουηδοί επιστήμονες διευκρίνισαν, πάντως, ότι η έρευνά τους διαπίστωσε μια συσχέτιση ανάμεσα στο πολύ γάλα και στον αυξημένο κίνδυνο καταγμάτων και πρόωρου θανάτου και όχι μια άμεση σχέση αιτίας - αποτελέσματος, γι' αυτό τα απρόσμενα ευρήματά τους πρέπει να αντιμετωπιστούν με επιφύλαξη, τουλάχιστον προς το παρόν.

Το γάλα θεωρείται από τις καλύτερες πηγές ασβεστίου αλλά οι μελέτες που προσπάθησαν να αποδείξουν ότι βοηθά στην οικοδόμηση πιο γερών οστών και στα λιγότερα κατάγματα δεν κατέληξαν σε σαφή αποτελέσματα.

Η ομάδα των επιστημόνων από τη Σουηδία μελέτησαν για 20 χρόνια τις διατροφικές συνήθειες 61.400 γυναικών και 45.300 ανδρών. Οι συμμετέχοντες στην έρευνα κλήθηκαν να συμπληρώσουν ερωτηματολόγια με τα οποία αποκάλυπταν πόσο συχνά καταναλώνουν τρόφιμα όπως γάλα, γιαούρτι και τυρί κατά τη διάρκεια ενός έτους. Στη συνέχεια οι επιστήμονες κατέγραψαν πόσοι υπέστησαν κατάγματα και πόσοι τελικώς πέθαναν κατά τη διάρκεια της έρευνας. Μετά την πάροδο 20 ετών, όταν επανελέγχθηκαν οι γυναίκες διαπιστώθηκε ότι αυτές που κατανάλωναν περισσότερα από τρία ποτήρια γάλα την ημέρα (680ml) είχαν αυξημένο κίνδυνο να υποστούν κάταγμα συγκριτικά με αυτές που πίνουν λιγότερο γάλα. Επίσης οι γυναίκες που κατανάλωναν περισσότερο γάλα είχαν αυξημένες πιθανότητες πρόωρου θανάτου.

Ο καθηγητής Καρλ Μαϊκλσον εξηγεί ότι οι γυναίκες που έπιναν τρία ή περισσότερα ποτήρια γάλα ημερησίως είχαν διπλάσιο κίνδυνο να πεθάνουν πριν από την ολοκλήρωση της έρευνας συγκριτικά με τις γυναίκες που έπιναν λιγότερο από ένα ποτήρι γάλα ημερησίως. Ταυτόχρονα διέτρεχαν κατά 50% αυξημένο κίνδυνο να υποστούν κάταγμα ισχίου. Οι άνδρες παρακολουθήθηκαν από τους επιστήμονες για περίπου 11 χρόνια μετά την αρχική μελέτη και καταγράφηκαν παρόμοιες αλλά λιγότερο ισχυρές τάσεις.

Ερευνα και για το γιαούρτι

Οταν οι επιστήμονες μελέτησαν την κατανάλωση γιαουρτιού καταγράφηκε η ακριβώς αντίθετη τάση, δηλαδή όσοι έτρωγαν πολύ γιαούρτι είχαν περιορισμένο κίνδυνο να υποστούν κάταγμα. Ο καθηγητής Καρλ Μάικλσον πιστεύει ότι για τα αποτελέσματα μπορεί να ευθύνονται τα σάκχαρα στο γάλα, τα οποία επιταχύνουν τη γήρανση.

Η έρευνα έρχεται να προστεθεί σε πλήθος άλλων που αναφέρουν ότι π.χ. το γάλα όχι μόνο δεν εμποδίζει την οστεοπόρωση αλλά την επιταχύνει και ότι  γονείς περνούν στα παιδιά τους το μύθο ότι το γάλα χτίζει γερά κόκκαλα.  Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι γυναίκες στην Κίνα που δεν πίνουν καθόλου γάλα έχουν τα χαμηλότερα ποσοστά οστεοπόρωσης παγκοσμίως  με τα ποσοστά καταγμάτων να είναι πολύ χαμηλότερα από ότι είναι στις Ηνωμένες Πολιτείες και στις Σκανδιναβικές χώρες, όπου κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων είναι πολύ μεγάλη.  Δηλαδή, το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα αποδυναμώνουν τα κόκκαλα και επιταχύνουν την οστεοπόρωση. Η κατανάλωση γάλακτος προκαλεί αυτό που διαφημίζεται ότι δήθεν αποτρέπει.

Ανάλογα αποτελέσματα δείχνουν και άλλες έρευνες που συνδέουν την κατανάλωση γάλακτος με εμφάνιση κρουσμάτων καρκίνου του μαστού στις γυναίκες ενώ σύμφωνα με το World Cancer Research Fund και το American Institute for Cancer Research, έντεκα ξεχωριστές μελέτες σε ανθρώπινους πληθυσμούς έχουν συνδέσει την κατανάλωση γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων με τον καρκίνο τού προστάτη. Οι άνδρες, που αποφεύγουν το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα έχουν λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξουν αυτή τη μορφή καρκίνου. Επίσης άλλες μελέτες έχουν συνδέσει το γάλα με άλλες παθήσεις, καρκίνο των ωοθηκών, ανάπτυξη λεμφώματος, καρδιαγγειακές παθήσεις, λίθους στα νεφρά, θάνατο από διάρροια στα βρέφη, δυσκοιλιότητα, αναιμία, διαβήτη τύπου 1, σκλήρυνση κατά πλάκας, ρευματοειδή αρθρίτιδα, υπογονιμότητα, ακμή, πονοκεφάλους και ημικρανίες.     

Πηγές ασβεστίου

Σύμφωνα με τους επικριτές της κατανάλωσης γάλακτος , «οι υγιέστερες πηγές ασβεστίου είναι τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά και όσπρια. Δεν χρειάζεται να φάτε τεράστιες μερίδες λαχανικών ή φασολιών για να πάρετε αρκετό ασβέστιο, αλλά να περιλαμβάνετε και τα δύο στο διατροφικό σας πρόγραμμα. Εάν ψάχνετε για πρόσθετο ασβέστιο, οι χυμοί γκρέιπφρουτ, πορτοκαλιού, μήλου είναι καλές επιλογές.

Όχι κατανάλωση οινοπνεύματος , αλάτι με μέτρο (το νάτριο τραβάει το ασβέστιο από τα κόκαλα και οι άνθρωποι, που καταναλώνουν μεγάλη ποσότητα αλατιού, εκκρίνουν περισσότερο ασβέστιο στα ούρα τους). Λήψη βιταμίνης D (ειδικά αν δεν περνάτε κάποιο διάστημα στον ήλιο, θα πρέπει να τρώτε τα κατάλληλα τρόφιμα).  Όχι στο κάπνισμα  (μελέτες έχουν δείξει ότι οι γυναίκες που καπνίζουν έχουν 5% έως 10% λιγότερη πυκνότητα οστών στην εμμηνόπαυση). Να κάνετε αρκετή άσκηση. Συνεισφέρει στην οικοδόμηση ισχυρών οστών» .

Προστασία από την οστεοπόρωση

Αν μια γυναίκα θέλει πραγματικά να προστατευτεί από την οστεοπόρωση αντί να καταναλώνει γάλα θα πρέπει να στραφεί στην κατανάλωση φυτικών τροφών, που περιέχουν ασβέστιο (αμύγδαλα, σουσάμι, πράσινα φυλλώδη λαχανικά, μπρόκολο, λάχανο), να λαμβάνει επαρκείς ποσότητες βιταμίνης D3 (έκθεση στον ήλιο, κατανάλωση μουρουνέλαιου και ενός συμπληρώματος βιταμίνης D3), να αθλείται, να μην τρώει υπερβολικές ποσότητες αλατιού, αλκοόλ και καφέ και μερικά χρόνια πριν την εμμηνόπαυση να λαμβάνει ένα καλό διατροφικό συμπλήρωμα, ειδικό για την πρόληψη της οστεοπόρωσης, που να περιέχει ασβέστιο, βιταμίνη D3, μαγνήσιο και βιταμίνη Κ2.

Λένε επίσης «ότι το να πίνει κανείς γάλα κτίζει τα κέρδη των γαλακτοκομικών εταιρειών, αλλά όπως δείχνουν μελέτες θα βλάψει τα κόκαλα των ανθρώπων παρά θα τα βοηθήσει. Η βιομηχανία του γάλακτος πληρώνει τεράστιους αριθμούς διαιτολόγων, γιατρών, και ερευνητών για να προωθήσει τα γαλακτοκομικά προϊόντα και ξοδεύει τεράστια ποσά για να διατηρήσει στην αγορά τα προϊόντα της. Επίσης τα γαλακτοκομικά τρόφιμα συνδέονται με όλα τα είδη άλλων προβλημάτων, συμπεριλαμβανομένης της παχυσαρκίας, των καρδιακών παθήσεων και του καρκίνου.

Δεν έχει περισσότερο νόημα για τους ανθρώπους να καταναλώνουν το μητρικό γάλα αγελάδων απ' ότι να καταναλώσουν το μητρικό γάλα αρουραίου, γάτας, σκύλου , ή οποιουδήποτε άλλου θηλαστικού. Η φύση δημιούργησε το ανθρώπινο μητρικό γάλα για τα μωρά, το μητρικό γάλα των αγελάδων για τα μοσχαράκια, κοκ . 'Αλλωστε ο άνθρωπος είναι το μόνο θηλαστικό που πίνει γάλα και ως ενήλικος. Το γάλα λοιπόν είναι ένα δηλητήριο που σιγά-σιγά μας σκοτώνει!», λένε οι επικριτές του.

express.gr

Λέξεις Κλειδία - Tags
μελέτη
28
γάλα
37
θάνατος
158
Σχετικά άρθρα

Ποια είναι η Νο 1 αιτία θανάτου που σκοτώνει περισσότερους κι από την παχυσαρκία;

Οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο ξοδεύουμε πολύ χρόνο ανησυχώντας για το βάρος μας. Δοκιμάζουμε κάθε νέα δίαιτα και διατροφική συμβουλή που έχει σαν στόχο τη μείωση του βάρους και την απόκτηση ενός αδύνατου κορμιού.
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για την αποτελεσματικότερη λειτουργία του. Συνεχίζοντας την περιήγηση αποδέχεστε στην Πολιτική cookies ×