A+ A A-
  • Πλοήγηση από το πληκτρολόγιο:
  • h Αρχική
  • n Δίκτυα αλληλεγγυης
  • a Ανταλλακτικό χαριστικό παζάρι
  • e Νέα
  • p Αρθογραφία
  • w Ποιοι είμαστε
  • c Επικοινωνία
  • t Web Tv
  • s Κοινωνική οικονομία
  • g Αλληλεγγύη
  • m Συνεργατισμός
  • x Καινοτομίες
  • u Start ups
  • o Αειφορία
  • r Δικαιώματα
  • j Ακτιβισμός
  • q Ζώα
Εναλλακτικός ΑμεΑ

Μπάρα προσβασιμότητας για ΑμεΑ

Πρόταση για αναγέννηση του Πάρκου Τρίτση με εθελοντές. Του γεωπόνου Ευάγγελου Αβδελά

Αγαπητοί Φίλες και Φίλοι


Τα κυριότερα σημεία από τα παρακάτω που ακολουθούν με θέμα το «Πάρκο Τρίτση», είχαν προταθεί το 2009 και είχαν αποσταλεί στον Φορέα Διαχείρισης του Πάρκου και στους Δήμους Ιλίου και Αγ. Αναργύρων, χωρίς καμία ανταπόκριση.


Μήπως τώρα με την αλλαγή της Κυβέρνησης είναι καιρός να το ξαναδούμε το θέμα και μάλιστα πολύ ζεστά ;  


Ευχαριστούμε για την Προσοχή σας



ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ , ΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ, ΑΝΑΝΕΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΠΑΡΚΟΥ ΑΝΤΩΝΗ ΤΡΙΤΣΗ ΜΕ ΕΘΕΛΟΝΤΕΣ


Των :

Ευάγγελου Αβδελά

 Γεωπόνου ΓΠΑ & Συνεργατών





 

Διάταξη του Πάρκου όπως είναι σήμερα με τις φυτικές του καλύψεις τις λίμνες και το δίκτυο διαδρόμων (πηγή: Μελέτη Σ. Σεκλιζιώτη & Συνεργατών)


Στόχος μας είναι, πώς με εθελοντική εργασία και με καινοτόμους τρόπους θα επιτύχουμε καλύτερη διαχείριση και εξυπηρέτηση κάποιων νέων λειτουργικών χρήσεων που θα πρότεινε ένα σχέδιο αναβάθμισης του ρόλου, σαν πάρκο τοπικής και υπερτοπικής σημασίας. Μάλιστα θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην γνωριμία και την επαφή της νεολαίας μας με την φύση και τις λειτουργίες της καθώς και τον πολιτισμό (τρόποι προσέλευσης των νέων).


Η όλη προσπάθεια θα στηρίζεται σε δύο κατηγορίες εργαζομένων:


Α) σε εθελοντές διαφόρων κατηγοριών και ειδικοτήτων π.χ. Γεωπόνους, Δασολόγους, τεχνίτες, εργάτες, κλπ.

Β) σε εκείνους τους οποίους παραχωρώντας τους ένα μικρό κομμάτι γης για καλλιέργεια θα παρέχουν ανταποδοτικά κάποια εργασία.


Πρωταρχικής σημασίας στοιχείο πριν γίνει οτιδήποτε είναι να γνωρίσουμε τις ποσότητες νερού που έχουμε π.χ. γεώτρηση, πηγάδια, όμβρια κλπ., καθώς και τα υπάρχοντα δίκτυα άρδευσης. Αυτό θα μας οδηγήσει στον τρόπο σχεδιασμού των τελικών χρήσεων γης του πάρκου. Άλλωστε σκοπό μας είναι να λειτουργήσουμε μόνο με νερό δικό μας είτε από γεώτρηση, είτε από βροχοπτώσεις, δεξαμενές με την μικρότερη δυνατή ρύπανση από σημειακές και μη σημειακές πηγές εντός και εκτός του Πάρκου, κλπ. 


ΑΝΑΔΙΑΤΑΞΗ ΤΩΝ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ


Δημιουργία δύο κατηγοριών χρήσης γης:


  1. Εξεύρεση και κατάλληλη προετοιμασία χώρων καλλιεργητικής δραστηριότητας εθελοντών, στους οποίους θα παραχωρούμε μικρή έκταση π.χ. 50τ.μ. για να καλλιεργούν τα κηπευτικά τους αλλά με την υποχρέωση να συντηρούν κάποιο κομμάτι πάρκου  που θα τους υποδείξουμε. Η κατηγορία αυτή των εθελοντών μπορεί να προέρχεται από συνταξιούχους (νέους και κοτσονάτους). 

Η καλλιέργεια θα γίνεται με βιολογικούς τρόπους. Τα είδη και οι ποικιλίες που θα καλλιεργούν θα έχουν άμεση σχέση  με τις ποσότητες νερού που θα έχουμε (παράδειγμα άνυδρων κήπων).

Εδώ μπορούμε να αναφέρουμε , 

  • π.χ. στις φθινοπωρινές φυτεύσεις θα καλλιεργούν τα εξής: σκόρδο, κρεμμύδι, μαρούλι, λάχανο
  • στις ανοιξιάτικες φυτεύσεις τα εξής: ντομάτα, αγγούρι, μελιτζάνα, πιπεριές κλπ.
  • Τα  πολυετή  που είναι οι αγκινάρες
  • Τα αναρριχώμενα (κολοκυθάκια, φασολάκια κλπ)
  • Τα αρωματικά
  • Τα χόρτα και τα μανιτάρια και σεμινάρια για το ποια από αυτά είναι βρώσιμα.




    Προετοιμασία διαθέσιμων χώρων καλλιεργητικής δραστηριότητας εθελοντών με το σύνθημα «λαχανικά αντί γκαζόν»…!!!

  1. Δημιουργία ποιοτικών χώρων εκθεσιακού και εκπαιδευτικού χαρακτήρα.


Στόχος των χώρων αυτών με απλά λόγια θα είναι να δουν και να μάθουν τα παιδιά μας από ποια φυτά προέρχονται οι τροφές που τρώμε π.χ. στάρι, καλαμπόκι κλπ. Επίσης ποια χρήσιμα προϊόντα μας δίνουν τα ρούχα και ίνες (π.χ. βαμβάκι, λινάρι, κλπ). Επιπλέον πολλά μας δίνουν και ζωοτροφές. Έτσι μαθαίνουν τον βιολογικό κύκλο της ζωής. (η φύση μας διδάσκει να λειτουργούμε ισορροπημένοι).

Σε αυτή την ενότητα θα πρέπει να έχουμε δύο ξεχωριστούς χώρους ή έναν που να εναλλάσσεται (αμειψισπορά κάθε 4 χρόνια).





Πειραματικές Καλλιέργειες Εκπαιδευτικού Χαρακτήρα ελκύουν το

ενδιαφέρον όλων των ηλικιών των κατοίκων της πόλης


Α) Για φυτά μεγάλης καλλιέργειας με τα βασικά είδη σε:

- χειμωνιάτικα: στάρι, κριθάρι, βρώμη, σίκαλη, βίκος, κουκιά κλπ.

- ανοιξιάτικα: καλαμπόκι, φασόλια, σουσάμι, βαμβάκι, ηλίανθος, κλπ.

Εδώ θα πρέπει να υπολογιστούν χώροι που δεν θα καλλιεργούνται (ξεκούραση, αμειψισπορά) και χρόνοι που θα μεσολαβούν τα ψυχανθή για χλωρή λίπανση (π.χ. όσπρια). Επίσης μπορούν να αναφέρονται πρακτικές σποράς, συγκομιδής,  με παραδοσιακές μεθόδους κλπ.


Β) Κηπευτικές καλλιέργειες

Σε κανάβους των 50τ.μ. περίπου με διαδρόμους , πινακίδες που θα γράφουν  διάφορες πληροφορίες π.χ. όνομα φυτού, στοιχεία διατροφικού ενδιαφέροντος κλπ.

- ανοιξιάτικα: ντομάτα, αγγούρι, πιπεριά, φασολάκια, μπάμια, μελιτζάνα, καρπούζι, πεπόνι

- φθινοπωρινά: σκόρδο, μαρούλι, πράσο, κρεμμύδι, σπανάκι, λάχανο, μπρόκολο, καρότο, μαϊντανός, ραπανάκι, μπιζέλι, κουνουπίδι κλπ.

- φυτά για όλο τον χρόνο: αγκινάρα, σπανάκι, πατάτα





Βιοεντατική λαχανοκομία στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια

 (Chadwick Garden. University of California, Santa Cruz).  

 

  1. Δημιουργία οπωρώνα μικρού αριθμού καρποφόρων δέντρων από αειθαλή και φυλλοβόλα π.χ., εσπεριδοειδή (πορτοκάλι, λεμόνι, μανταρίνι, περγαμόντο) βερικοκιές, ροδιές, λωτούς, βανίλια, αβοκάντο, συκιά, καρυδιά κλπ. (ακτινίδιο, φιστικιά που σταυρεπικονιάζονται)  


  1. Δημιουργία χώρων με ελληνικά αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά  (Herbarium) π.χ. λεβάντα, λεβαντίνη, μέντα, αρμπαρόριζα κλπ. Επίσης σε ταμπέλες και τα αιθέρια έλαια που βγάζουν (όπως η αρχική μελέτη προέβλεπε)



Υπερυψωμένες «εκπαιδευτικές» κατασκευές «καλλιέργειας κηπευτικών»

 

  1. Δημιουργία χώρων με συλλογή δένδρων και θάμνων από όλη την Ελλάδα ακόμα και ξενικών προσαρμοσμένων. Ίσως έναν χώρο με: φυτά του Ιπποκράτη ξεχωριστά (ένα είδος «Arboretum» κατά την Ευρωπαϊκή πρακτική).




Υπόδειγμα Πιλοτικών  καλλιεργειών Οπωροφόρων, 

Λαχανικών και Αμπελουργικών  (Sanger – Καλιφόρνια, ΗΠΑ)








Περιοχές των Herboretum (αριστερά) και Arboretum (δεξιά) από τη Μελέτη Εφαρμογής των  Σταμάτη Σεκλιζιώτη και Συνεργατών, η οποία απαιτεί αποκατάσταση, επαναφορά του χαρακτήρα που προέβλεπε η μελέτη εφαρμογής και αναζωογόνηση. Σήμερα τα τμήματα αυτά του Πάρκου βρίσκονται σε εγκατάλειψη μακριά από τον αρχικό τους προορισμό.

 

  1. Ίσως ένας μικρός χώρος με λίγα κατοικίδια ζώα όπως κότα, κατσίκα, πρόβατο, αγελάδα, γάιδαρος, για να μαθαίνουν τα παιδιά ποια είναι και ποια η χρησιμότητά τους.


  1. α) Δρόμοι προσπέλασης και περιπάτου με φυσικά υλικά (όχι άσφαλτος ή άλλα υλικά που αυξάνουν τη θερμοκρασία του μικροκλίματος και εμποδίζουν τη φυσική αποστράγγιση)

β) Φύτεμα δρόμων δεξιά και αριστερά με δένδρα σκίασης 

γ) Πιθανή κυκλοφορία νερού σε δρόμους με κάποια κλίση, συλλογή στο κάτω σημείο και με αντλία επιστροφή κλπ.


  1. Χώρος αθλοπαιδιών 
  • Γήπεδο ποδοσφαίρου, μπάσκετ, beach volley (άμμο)
  • Volley, παιδική χαρά ή χώρος περιφραγμένος όπου θα μπορούν τα μικρότερα παιδιά να παίζουν μόνα τους με τα παιχνίδια τους.


  1. Πιθανή αναβίωση κάποιων παλιών παιχνιδιών.
  2. Το πάρκο να λειτουργεί με δική του ενέργεια, αυτόνομα από φωτοβολταϊκά και ανεμογεννήτριες, σε κάποιο χώρο που θα επιλεγεί κατά μήκος της λοφογραμμής του πάρκου. Ο σύγχρονος ενεργειακός σχεδιασμός προσφέρεται και με καινοτομίες όπως «τα ηλιακά άλση» που 
  3. εγκαθιστούν σε χώρους παρκινγκ και σε άλλους «αφύτευτους» ανοικτούς χώρους με σκληρά δάπεδα, χωμάτινα ή με φυσικό χλοοτάπητα, μονάδες που μπορούν να εξασφαλίσουν και να ανταποκριθούν στις ενεργειακές απαιτήσεις ενός πάρκου ή μια μικρής πόλης. 





Μοντέλο μετατροπή πάρκινγκ αυτοκινήτων σε ηλιακό άλσος


  1. Χώροι για γραφεία μη κυβερνητικών οργανώσεων.


  1. Χώροι πολιτισμού 



  • Υπαίθριες μόνιμες εκθέσεις γλυπτικής
  • Μικρός κλειστός χώρος για εκθέσεις ζωγραφικής.
  • Μικροί κλειστοί χώροι για

α) Βιβλιοθήκη

β) Εφημερίδα

γ) Παραδοσιακό καφενείο

  • Σε κάποιο δρόμο φαρδύ και μακρύ κάποια έκθεση βιβλίου, στεγαστικό με ξύλινη κατασκευή και τέντες (πέργκολα)
  • Υπαίθριο θέατρο πέτρινο σε κάποια περιοχή με κλίση φυσικά του εδάφους
  • Θερινός κινηματογράφος, κουκλοθέατρο, καραγκιόζη, ταχυδακτυλουργούς
  • Αγροτικό μουσείο κοντά στους χώρους παραγωγής 
  • Εκθετήριο για διάφορες ευρεσιτεχνίες που έχουν σχέση με το περιβάλλον π.χ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα κινούμενα με μπαταρίες κλπ.


  1. Parking


  1. Εξεύρεση χρημάτων


 

1. Εάν μπορούμε να μπούμε στον Ε.Σ.Π.Α (4ο κοινοτικό πλαίσιο στήριξης.)

2. Ένα μικρό εισιτήριο π.χ. 50 λεπτά στους εκθεσιακούς χώρους το οποίο θα διατίθεται για την καθαριότητα. 

3. Ένα μικρό πράσινο τέλος 1 ευρώ το δίμηνο ανά κάτοικο με τους λογαριασμούς της ΔΕΗ των όμορων Δήμων. 

4. Να μπούμε σε διάφορα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά προγράμματα. Εδώ θα χρειαστούν εθελοντές με ειδική γνώση που μπορούν να μας βοηθήσουν.

5. Να απευθυνθούμε σε τράπεζες, μεγάλες επιχειρήσεις για δωρεές 

εφ΄ άπαξ ή ανά μήνα και χρόνο.

6. Σε διάφορες συντεχνίες π.χ. Σ.Ε.Β. – εφοπλιστές – καναλάρχες κλ.π.

7. Σε επιχειρήσεις του κλάδου για προσφορές φυτών εποχιακών φυτών, χωμάτων κλ.π., π.χ. ο συνεταιρισμός φυτωριούχων να μας δίνει κάθε άνοιξη δωρεάν κάποια εποχιακά. Επιχειρήσεις ξυλείας για πέργκολες κλ.π.

8. Φίλοι του πάρκου από όλη την Αθήνα οι οποίοι θα δίνουν με πάγια εντολή 1 ευρώ τον μήνα μέσω ειδικού λογαριασμού σε όλες τις τράπεζες οι οποίες δεν θα παίρνουν προμήθεια.

9. Έναν ισχυρό πυρήνα δημοσίων σχέσεων και διεκδικήσεων.

Επίσης ουσιαστική συμμετοχή των Γεωπόνων των τριών Δήμων και ουσιαστική συμμετοχή της μη κερδοσκοπικής εταιρείας που έχει συσταθεί από εθελοντές.


  1. Ακολουθούν τμήματα της Αρχικής Μελετητικής Πρότασης


Αποσπάσματα της Αρχικής Μελέτης (Οριστικής και Εφαρμογής του Γραφείου Σ. Σεκλιζιώτη και Συνεργατών) όπου διαφαίνεται μια σειρά στοιχείων του Πάρκου τα οποία ουδέποτε υλοποιήθηκαν στο έδαφος με ευθύνη του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας (ΟΡΣΑ) ο οποίος παρέλαβε το έργο από τον Εργολάβο, όπως οι ανθώνες, η διατήρηση καλαμιώνων σε περιορισμένα σημεία χωρίς υπερβολική επέκτασή τους, τα νησάκια με φυτά ανθοφορίας, τα δίκτυα μονοπατιών με σημεία στάσης και ξεκούρασης περιμετρικά της λίμνης αλλά και του σιδηροδρόμου που θα αποτελούσε βασικό κίνητρο παρουσίας επισκεπτών κυρίως των μικρών ηλικιών.


 








Αρχική διάταξη χαμηλών, υδρόβιων, ετήσιων και πολυετών ανωτέρων φυτεύσεων με χάραξη «ποιοτήτων συνδεσμολογίας» επισκεπτών επίσημων (δίκτυο διαδρόμων) και ανεπίσημων (μονοπάτια)



Επιβάλλεται η ενεργοποίηση του τραίνου αναψυχής του Πάρκου και σε συνδυασμό με την μετατροπή επιφανειών σε αστικούς λαχανόκηπους κατά μήκος να γίνεται «οπτική» και «ηχητική» ξενάγηση των επισκεπτών για την σπουδαιότητα της γης, όχι μόνο ως χλοοτάπητας, αλλά και ως φυσικός πόρος παραγωγής τροφής, ευκαιρίας για άσκηση, κοινωνικότητας και αλληλέγγυας  προσφοράς.






Η αρχική ιδέα δημιουργίας της λίμνης, είχε χαρακτήρα «τεχνητού υγροβιότοπου» με ανανεώσιμες ποσότητες νερού σε αργή κίνηση, αποφυγή των σημερινών ευτροφικών φαινομένων, της υπερβολικής επέκτασης καλαμιώνων όπως εμφανίζεται σήμερα και διατήρησή της σε κατάσταση «επισκεψιμότητας μέχρι τις όχθες», χωρίς ρύπανση και κινδύνους μολύνσεων και δυνατότητα οπτικής απόλαυσης του Πάρκου στη μεγαλύτερη δυνατή έκταση.



ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΠΟΨΕΙΣ

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
Ο 64χρονος εθελοντής διασώστης ήταν επικεφαλής της Επίλεκτης Ομάδας Διάσωσης
ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
Το παράδειγμα των Κρητικών Νοσηλευτριών ακολουθούν και οι Φοιτητές της Ιατρικής του ΑΠΘ που, με ευθύνη του Συλλόγου Φοιτητών και όχι μεμονωμένα
ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
Περισσότερες από 20 ειδικευμένες νοσηλεύτριες πάνε εθελοντικά στη Θεσσαλονίκη ς στις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας στα νοσοκομεία «Ιπποκράτειο» και ΑΧΕΠΑ.
ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
Το skywalker.gr διοργανώνει διαδικτυακή συζήτηση με θέμα «Η εκπαίδευση μέσα από τη ματιά του εθελοντισμού».
ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
Το Junior Achievement Greece προσκαλεί Συμβούλους Επαγγελματικού Προσανατολισμού να συνεργαστούν σε εθελοντική βάση στο ψηφιακό πρόγραμμα σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού
ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
Πρέπει άμεσα να διαταχθεί από τον Δήμο αναστολή οικοδομικών εργασιών, να ακυρωθεί η οικοδομική άδεια και να επανέλθει ο χώρος πλήρως στην ιδιοκτησία του
ΣΗΜΕΡΑΕΒΔΟΜΑΔΑΜΗΝΑΣΕΤΟΣΟΛΑ
ΑΝΑΖΗΤΗΣΤΕ ΔΙΚΤΥΟ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
x