A+ A A-
  • Πλοήγηση από το πληκτρολόγιο:
  • h Αρχική
  • n Δίκτυα αλληλεγγυης
  • a Ανταλλακτικό χαριστικό παζάρι
  • e Νέα
  • p Αρθογραφία
  • w Ποιοι είμαστε
  • c Επικοινωνία
  • t Web Tv
  • s Κοινωνική οικονομία
  • g Αλληλεγγύη
  • m Συνεργατισμός
  • x Καινοτομίες
  • u Start ups
  • o Αειφορία
  • r Δικαιώματα
  • j Ακτιβισμός
  • q Ζώα
Εναλλακτικός ΑμεΑ

Μπάρα προσβασιμότητας για ΑμεΑ

Τι (δεν) γίνεται στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών

Τι (δεν) γίνεται στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών

Το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (ΚΕΑΤ) λειτουργεί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη κι εποπτεύεται από το υπουργείο Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Αλληλεγγύης. Κύριο αντικείμενο δράσης του η εκπαίδευση τυφλών παιδιών με ειδικό σχολείο,  πιο πολύ όμως με παρεχόμενες μεσημβρινές φροντιστηριακές ώρες.

Το ΚΕΑΤ Αθήνας βρίσκεται σε χώρο που περιλαμβάνει και το ιστορικό κτήριο του “Οίκου Τυφλών”, (ιδρύθηκε το 1906) “Αμπέτειο Μέλαθρο” της “Θησέως 210” στην Καλλιθέα. Από το 2011, με τα πρώτα μνημονιακά, μέτρα ξεκίνησε  μείωση υπαλλήλων με τις μη προσλήψεις προς αναπλήρωση συνταξιοδοτούμενων. Σήμερα διαθέτει μόνο 17 υπαλλήλους, λιγότερους από τους μισούς που είχε το 2004. Αυτή τη στιγμή φιλοξενεί 7 παιδιά ως οικότροφα, ενώ πριν από πέντε χρόνια 12. Το 1976 όμως φιλοξενούσε 90 παιδιά, σε εποχή χειρότερη από οικονομική άποψη ακόμα και από τη σημερινή.

Προσφέρει μεσημεριανές φροντιστηριακές ώρες σε πολλά μαθήματα, ακόμα και μουσική και κινητικότητα σε 21 παιδιά γυμνασίου-λυκείου τα περισσότερα φυσικά “εξωτερικά” από άλλα σχολεία. Οι καθηγητές διατίθενται από από Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν.Σ.Επ.) μία τουλάχιστον εκ των οποίων παραμένει απλήρωτη από  τον Ιούλιο 2015 και πρόσφατα αποχώρησε.

Η διοικήτρια του Κέντρου αρνήθηκε οποιοδήποτε άνοιγμα στην κοινωνία με σκοπό την προσέλκυση και άλλων τυφλών παιδιών. Ισχυρίστηκε ότι ο λόγος που το κέντρο αυτό προφέρει υπηρεσίες τόσο λίγα παιδιά είναι ότι διαμένουν μακριά, (χαρακτηριστικά “στο Μαρκόπουλο”) και τα δύο σχολικά λεωφορεία που διαθέτει δε μπορούν να τα μεταφέρουν. Αυτός ο ισχυρισμός προβληματίζει δυσάρεστα:

Με δεδομένο ότι στην Ελλάδα ζουν περίπου 20 χιλιάδες τυφλοί και με βάση ότι στον γενικό πληθυσμό περίπου το 7% είναι σε ηλικία μαθητική από Δημοτικό μέχρι και Λύκειο, λογικά υπάρχουν 1.400 παιδιά που θα μπορούσαν να πηγαίνουν σε σχολεία. Από αυτά πάνω-κάτω τα μισά, 700, στο Λεκανοπέδιο Αττικής. Ακόμα και στα 500 να τα μειώσουμε για να δούμε περίπου πόσα ζουν στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας, είναι αδύνατον να πιστέψουμε ότι το Κέντρο δε μπορεί να μαζέψει ούτε 30 μαζί με τους μερικώς βλέποντες. Ακόμα κι αν αφαιρούσε κάποιος από τα 500 τα πολυανάπηρα παιδιά που είναι και τυφλά, πάλι απορεί γιατί το ΚΕΑΤ εξυπηρετεί με οποιονδήποτε τρόπο λιγότερα από 30. Σημειώνουμε ότι αυτή η απραξία εμφανίζεται όταν για τη διεύθυνση ειδικής αγωγής (υπουργείο Παιδείας) το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η διαρροή μαθητών.

Το ότι κάποιες οικογένειες ακόμα κρύβουν τους τυφλούς κι εκμεταλλεύονται το επίδομα πρόνοιας στερώντας τους οποιαδήποτε κοινωνική δραστηριότητα, ίσως και γνώση της γραφής τους, ακόμα κι αυτό δεν είναι για το κέντρο δικαιολογία, αλλά επιταγή να δράσει το ΚΕΑΤ και ν'  ανακαλύψει κι άλλους τυφλούς οποιασδήποτε ηλικίας και να τους προσφέρει αυτά για τα οποία υπάρχει, τουλάχιστον μέχρι σήμερα.

Ο ετήσιος προϋπολογισμός του Κέντρου φτάνει τις 900 χιλιάδες €, ποσόν που δεν αρκεί ούτε για τη μισθοδοσία των ελάχιστων υπαλλήλων του. Έχει στην ιδιοκτησία του όμως πάνω από  300 ακίνητα* (https://www.mail-archive.com/orasi@hostvis.net/msg67768.html) από δωρεές και κληροδοτήσεις. Η όποια αξιοποίησή τους θα εξαφάνιζε και την παραμικρή οικονομική ανάγκη που σήμερα φαίνεται εμφανίζεται για το Κέντρο, πιθανότατα θα εμφάνιζε οικονομικά πλεονάσματα που θα βοηθούσαν εκτός των άλλων στη στοιχειώδη αναβάθμιση της υλικοτεχνικής υποδομής, αλλά και μια συνεχή δράση ενημέρωσης για την προσέλκυση παιδιών.

Ο (μη εποπτεύων) υπουργός κ. Κουρουμπλής τα γνωρίζει αυτά πολύ καλά, αφού στη δεκαετία του '80 διετέλεσε διοικητής και πρόεδρος του ΔΣ Κέντρου και πιο πριν απόφοιτος της εκεί Σχολής Τυφλών.  

Πριν από λίγο καιρό ανακοινώθηκε ότι ο Δήμος Καλλιθέας έστησε σε δικό του χώρο μονάδα στήριξης τυφλών με χρήματα από ΕΣΠΑ με τη μεσολάβηση του σχεδόν αποκλειστικού στην Ελλάδα προμηθευτή εξοπλισμού, μηχανικού, ηλεκτρονικού κτλ. Για τη μονάδα αυτή δεν υπάρχει ούτε μία μαρτυρία ότι πραγματικά στήθηκε. Το ΚΕΑΤ, που θυμίζουμε βρίσκεται στην Καλλιθέα, όφειλε έτσι κι αλλιώς να έχει ελέγξει πχ την αρτιότητα της μονάδας, ακόμα και για πιθανή μετέπειτα συνεργασία και λόγω γειτνίασης. Την όλη διαδικασία όμως δηλώνει ότι δεν την είχε πληροφορηθεί το Κέντρο, όπως και ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τυφλών που διαθέτει μέλος στο Διοικητικό Συμβούλιο. Ίσως η Δημοτική Αρχή της περιοχής λειτουργεί -για κάποιο λόγο- με απόλυτη μυστικότητα, σχεδόν συνωμοτικά και δεν ξεφεύγει λέξη από το Δημαρχείο αν και η συνεργασία της με το ΚΕΑΤ είναι αναπόφευκτα άμεση και συνεχής.   


Διδακτικά εμπόδια

Οι καθηγητές,  δεν έχουν καμία ενημέρωση για πρόσβαση σε ηλεκτρονικές γραφομηχανές. Ειδικά οι καθηγητές μαθημάτων θετικής κατεύθυνσης θα μπορούσαν να να έχουν αντίγραφα πχ ασκήσεων για να τις μοιράσουν σε μαθητές ή να φτιάξουν αρχείο για επόμενους, χωρίς ν' απαιτείται να τις αντιγράψουν με το χέρι. Δεν ακούγεται τίποτα ούτε καν για σαρωτή Braille κάτι που εκτός από τους καθηγητές θα βοηθούσε και τους μαθητές.

Πιο ουσιαστικό όλων είναι ότι τα παιδιά δεν γνωρίζουν ότι μπορούν να πληκτρολογούν ηλεκτρονικά Braille και φυσικά δεν ξέρουν το λόγο που αποκλείονται από αυτό τον εξοπλισμό, αντί να τον έχουν σε όλες τις αίθουσες διδασκαλίας, όπως και στη δική τους αίθουσα.

Όλα τα βοηθήματα για παιδιά με αναπηρία βγήκαν από αποθήκες και αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα της διεύθυνσης ειδικής αγωγής και οι καθηγητές του Κέντρου δεν το γνωρίζουν, πιθανότατα ούτε οι γονείς.

Γενικά το Κέντρο αυτό πιστοποιεί την επάρκεια γνώσης γραφής Braille, αλλά κι εκπαιδεύει σε αυτήν με δύο καθηγητές. Η διδακτική μέθοδος για βλέποντες καθηγητές είναι ίδια με εκείνη που εφαρμόζεται στους τυφλούς μαθητές του δημοτικού, κάτι που κάνει τη διαδικασία εκμάθησης να διαρκεί τρεις μήνες, κάτι που αποθαρρύνει την προσέλευση οποιουδήποτε και ευνοεί τη διαρροή. Η εκμάθηση της αναγλυφικής γραφής (Braille) δεν απαιτεί για βλέποντες -στη χειρότερη περίπτωση- πάνω από δύο το πολύ τρεις εβδομάδες. Ακόμα και αυτή η πλημμελής διαδικασία εκμάθηση που εφαρμόζει το ΚΕΑΤ αντί να προσελκύει ανθρώπους, “κόβει” την όρεξη σε οποιονδήποτε να πάρει αυτή την απόφαση με τις επακόλουθες συνέπειες σε βάρος πρώτα των τυφλών, μετά των οικογενειών και στο τέλος της ίδιας της κοινωνίας.


Κώδικας Nemeth...

... για την αναγλυφική γραφή (Braille) σχημάτων και μαθηματικών τύπων με χρήση σε όλες τις θετικές επιστήμες.

Το Κέντρο δεν πιστοποιεί την επαρκή γνώση κώδικα Nemeth, διαδικασία εξαιρετικά απλή και χωρίς κανένα ή αμελητέο οικονομικό ή εργασιακό κόστος. Αρκεί τις εξετάσεις για Baraille, να δίνεται σε όποιον επιθυμεί και μία απλή παράσταση μαθηματικού τύπου (και για φυσική και για χημεία) ή μια παράσταση είτε με κλάσματα, είτε με δυνάμεις ή ρίζες ν' αποτυπωθεί στην αναγλυφική γραφή. Η διοικήτρια του ΚΕΑΤ είπε ότι δεν την ενδιαφέρει να τον γνωρίζει ο καθηγητής μαθημάτων θετικών επιστημών, ούτε καν ο μαθηματικός. Δεν υπάρχει καν καθηγητής για Nemeth, ούτε για καθηγητές, ούτε για μαθητές. Κώδικα Nemeth καλούνται να διδάξουν συνήθως μαθηματικοί που -σημειώνουμε- τον έμαθαν εμπειρικά. Δεν δίδεται από το Κέντρο σε ενδιαφερόμενους μαθητές ούτε καν ο κώδικας σε Braille. Υπάρχει σε αναγλυφική γραφή στα κεντρικά της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής-σχετικά- έγκυρο βιβλίο Nemeth (καθηγητών Κουρουπέτρογλου-Φλωριά) το ΚΕΑΤ όμως δηλώνει σε γονείς ότι δεν το διαθέτει.

Οι καθηγητές του Πανεπιστημίου Αιγαίου Αντώνης Τσολομύτης, Ανδρέας Παπασαλούρος δημιούργησαν πρόσφατα ένα σύστημα προγραμμάτων που μετατρέπει μαθηματικούς τύπους σε γραφή Braille. Το λογισμικό αυτό μετατρέπει αρχεία TeX/LaTex, στα οποία εγγράφεται η ύλη μαθημάτων, όπως μαθηματικά, φυσική, χημεία, σε Braille και κώδικα Nemeth.

Σημειώνεται ότι υπάρχει το αντίστοιχο πρόγραμμα που μετατρέπει τα αρχεία Word σε Braille, τα αρχεία TeX όμως είναι ιδιαίτερα σύνθετα και κατά συνέπεια δύσκολο να μετεγγραφούν σε άλλο σύστημα, καθώς περιλαμβάνουν πλήθος ειδικών συμβόλων για συναρτήσεις, πίνακες, στοιχισμένες πολλαπλές εξισώσεις, εκθέτες και δείκτες.  Η εξασφάλιση της χρήσης αυτού του -ελεύθερου- λογισμικού θα βοηθήσει τη διδασκαλία μαθημάτων θετικών επιστημών ενδεικτικά ως εξής:

-Καταργεί τον “δανεισμό ματιών” που απαιτείται σήμερα για τη χρονοβόρα και κοπιαστική για τους μαθητές αντιγραφή και μετατροπή σε Braille, παράλληλα με τον κώδικα Νemeth για σχήματα και τύπους, της εκφώνησης ασκήσεων, αφού σε ελάχιστο χρόνο ο ίδιος ο καθηγητής θα μπορεί να την παρέχει, ακόμα και κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Θα μπορεί για εξοικονόμηση πολύτιμου χρόνου και να εξασφαλίζει στον μαθητή ένα σχήμα ή τύπο που προκύπτει κατά τη διάρκεια της επίλυσης, όταν είναι περιττό να κάνει αυτή τη “μεταγραφή” ο ίδιος ο μαθητής. Σημειώνουμε ότι μέχρι σήμερα σε μία ώρα διδασκαλίας ο καθηγητής έχει περιθώριο να οδηγήσει στην επίλυση μιας, δύο, σπανίως τριών ασκήσεων και αυτό μόνο σε τάξεις γυμνασίου.  (Στα μαθηματικά κατεύθυνσης, π.χ. γραμμική άλγεβρα, δεν είναι σίγουρο αν η μία ώρα διδασκαλίας αρκεί για την επίλυση μίας έστω άσκησης) Εδώ να σημειώσουμε και ότι ακόμα και η μεταγραφή βιβλίων τουλάχιστον Φυσικής και Μαθηματικών σε Braille πολλές φορές δεν φτάνει στην μεταγραφή και των ασκήσεων κάθε κεφαλαίου.

-Οι μαθητές θα μπορούν να λαμβάνουν από τους καθηγητές οδηγίες για ξεπέρασμα συγκεκριμένων αδυναμιών καθενός του, αφού αυτό θα γίνεται πλέον, εκτός ωραρίου μεν, αλλά θ' απαιτείται εκπληκτικά μικρότερος χρόνος, κάτι που θα ενθαρρύνει και τα δύο μέρη για καλύτερη συνεργασία και αποτελέσματα.

-Ο ίδιος ο μαθητής θα μπορεί στο σπίτι του να δεχτεί βοήθεια από οποιονδήποτε γνωρίζει πληκτρολόγηση, αφού βέβαια πρώτα αυτός γνωρίσει τη γραφή συμβόλων και εικόνων  σε TEX, κάτι που δεν απαιτεί παρά λίγα λεπτά.

-Για καλύτερη εφαρμογή της βοήθειας που θα προσφέρει το αναφερόμενο λογισμικό προτάθηκε να υπάρχουν σε κάθε αίθουσα μαθημάτων θετικών επιστημών ηλεκτρονικός και υπολογιστής και εκτυπωτής Braille. Η εξασφάλιση του υλικού αυτού μπορούσε να γίνει ακόμα και με crowd funding (σε ελεύθερη μετάφραση: “συμμετοχική παραγωγή”) σε συνεργασία με δημοσιογράφους που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη δημοσιοποίηση του θέματος. Καμία απάντηση.

Σημειώνουμε ότι ο αρμόδιος προϊστάμενος τέτοιων προγραμμάτων από μεριάς της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής διαβεβαίωσε ότι μπορεί να καλύψει το οικονομικό και εργασιακό κόστος για την προμήθεια και τη λειτουργία αυτού του εγχειρήματος, ακόμα και για οποιαδήποτε υλικοτεχνική ή επιμορφωτική για τους καθηγητές απαίτηση έχει το πρόγραμμα.

Μια τέτοια κίνηση στρατηγικά θα συμβάλει στο ξεπέρασμα της ιδιότυπης ρατσιστικής αντιμετώπισης ανθρώπων με προβλήματα όρασης, αφού σήμερα αποθαρρύνονται και ουσιαστικά αποκλείεται η πρόσβασή τους στις θετικές επιστήμες, σύμφωνα με οποιοδήποτε σχετικό στατιστικό στοιχείο.

Το Κέντρο θα μπορούσε έτσι να συμβάλλει και στην υλοποίηση ενός από τους απώτερους στόχους της εκπαίδευσης και στις θετικές επιστήμες, ανθρώπων με προβλήματα όρασης παρέχοντάς τους τη δυνατότητα μορφωτικής επικοινωνίας όχι μόνο με όσους βλέποντες γνωρίζουν αναγλυφική γραφή και τον αντίστοιχο κώδικα για σχήματα και τύπους, αλλά με εν δυνάμει όλους ώστε να είναι και στην πράξη παντού ισότιμα μέλη της κοινωνίας.

Σε λίγο θα είναι διαθέσιμος κι ένας αντίστροφος κώδικας, που θα μετατρέπει στη δική μας “γλώσσα” όσα οι μαθητές γράφουν στην ειδική γραφομηχανή Perkins χρησιμοποιώντας και τον κώδικα Nemeth. Αυτό θα ανέβαζε τη συμμετοχή των μαθητών στη διδασκαλία, βασική αρχή καλύτερης ποιότητας μετάδοσης γνώσης. Το Κέντρο θα μπορούσε να προτείνει την χρήση αυτού του λογισμικού που αναμένεται και για τη διευκόλυνση στη διεξαγωγή εξετάσεων, χάριν της αμεροληψίας και της ίσης αντιμετώπισης όλων.

Η απάντηση για τα παραπάνω από τη διοικήτρια του Κέντρου ήταν λακωνική: περίπου, δεν κάνει τίποτα γι' αυτό το λογισμικό επειδή δεν εφαρμόστηκε ακόμα σε τυφλά παιδιά. Πράγματι, αλλά άσχετο, αφού αυτό προτάθηκε για τους καθηγητές, αλλά και για τους γονείς των παιδιών.


Η μνημονιακή αδράνεια...

... που επιδεικνύει η διοίκηση του κέντρου θυμίζει το κλείσιμο ήδη από το 2011 του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Κωφών και Βαρηκόων Αθήνας στους Αμπελόκηπους, αλλά και τον μαρασμό και το αιφνίδιο κλείσιμο που υπέστη η Λασκαρίδειος Στέγη (το 2013 από το 1938) στο Μαρούσι, για το οποίο κανείς ακόμα δεν βρήκε άξια απάντηση σε ερωτήματα όπως γιατί κατάντησε να φιλοξενεί τα τελευταία του 10 χρόνια μόνο 8 άπορες τυφλές γυναίκες και πού πήγε η τεράστια ακίνητη περιουσία του;

Ας μη μιλήσουμε για τα παντελώς απόντα από το ΚΕΑΤ νέα αντικείμενα κατάρτισης και επιμόρφωσης με ορίζοντα επαγγέλματα στις απαιτήσεις της σύγχρονης τεχνολογίας και ζωής.

Η εκπαίδευση και η αποκατάσταση τυφλών, όπως κάθε τομέας ειδικής αγωγής, οδεύει στον ιδιωτικό τομέα, δηλαδή μόνο για όσους δεν την έχουν μεγάλη ανάγκη. Άλλα σχετικά ερωτήματα όπως “Πόσες οι υποχρεωτικές θέσεις εργασίας για τυφλούς στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα καλύπτονται από τυφλούς;” αφήνονται για αργότερα.

* Στα ακίνητα του ΚΕΑΤ περιλαμβάνεται και το γειτονικό “Νικολοπούλειο Οίκημα”, εγκαταλειμμένο πια, στο οικόπεδο του οποίου όπου λειτουργεί ο διατηρητέος θερινός κινηματογράφος “Φλερύ”, η χρήση του ακινήτου όμως μπορούσε να αλλάξει προς όφελος του Κέντρου, αλλά...  Επίσης, κανείς δεν έμαθε ακόμη τι γίνεται με το ακίνητο της Λέσβου που προοριζόταν για παραθεριστικό κέντρο, αλλά κι αυτό...

www.news4people.gr



ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΠΟΨΕΙΣ

ΕΛΛΑΔΑ
Δυνατότητα χρηματοδότησης, για πρώτη φορά, των νοικοκυριών για εγκατάσταση φωτοβολταϊκού καιαπλουστευμένη διαδικασία υπαγωγής πολυκατοικιών στο πρόγραμμα.
ΕΛΛΑΔΑ
Πενήντα γυναίκες στην ΕΕ δολοφονούνται κάθε εβδομάδα από το νυν ή πρώην σύντροφό τους
ΕΛΛΑΔΑ
«Η διάταξη αυτή δεν μπορεί να υπερβεί τη γενική διάταξη του Συντάγματος που είναι υπέρτερος νόμος, καμία πράξη νομοθετικού περιεχομένου δεν έχει ισχύ πάνω από το Σύνταγμα»
ΕΛΛΑΔΑ
Το πιθανότερο είναι ότι θα μπορούμε να αρχίσουμε να το διαθέτουμε πριν από τα Χριστούγεννα, δήλωσε στο BBC TV, ο Ματ Χάνκοκ
ΕΛΛΑΔΑ
Σύμφωνα με την ευρωπαία επίτροπο Στέλλα Κυριακίδου, υπάρχει σχέδιο κατανομής των διαθέσιμων δόσεων με βάση τον πληθυσμό κάθε χώρας.
ΕΛΛΑΔΑ
«Πρέπει να είμαστε αισιόδοξοι ότι η ανοσολογική δράση μπορεί να διαρκέσει για τουλάχιστον έναν χρόνο», δήλωσε στο Reuters, ο συνιδρυτής της BioNTech Ουγκούρ Σαχίν
ΣΗΜΕΡΑΕΒΔΟΜΑΔΑΜΗΝΑΣΕΤΟΣΟΛΑ
ΑΝΑΖΗΤΗΣΤΕ ΔΙΚΤΥΟ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
x