A+ A A-
  • Πλοήγηση από το πληκτρολόγιο:
  • h Αρχική
  • n Δίκτυα αλληλεγγυης
  • a Ανταλλακτικό χαριστικό παζάρι
  • e Νέα
  • p Αρθογραφία
  • w Ποιοι είμαστε
  • c Επικοινωνία
  • t Web Tv
  • s Κοινωνική οικονομία
  • g Αλληλεγγύη
  • m Συνεργατισμός
  • x Καινοτομίες
  • u Start ups
  • o Αειφορία
  • r Δικαιώματα
  • j Ακτιβισμός
  • q Ζώα
Εναλλακτικός ΑμεΑ

Μπάρα προσβασιμότητας για ΑμεΑ

Ποιος βγήκε κερδισμένος με τα θρησκευτικά; Του Βασίλη Ξυδιά

ΠΟΙΟΣ ΒΓΗΚΕ ΚΕΡΔΙΣΜΕΝΟΣ ΜΕ ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ; 

«...το ουσιώδες σε ό,τι αφορά το μάθημα είναι ότι δόθηκε μια περίοδος άνεσης στα νέα Προγράμματα να εφαρμοστούν για μια χρονιά χωρίς άνωθεν εμπόδια και πολιτικές κόντρες από την πλευρά της Εκκλησίας».

------------------------------------------------------------------------

Βλέπω πολλούς φίλους που δυσκολεύονται να καταλάβουν τι ακριβώς αποφασίστηκε και «ποιος νίκησε» στη συνάντηση των εκπροσώπων Κυβέρνησης και Εκκλησίας. Θα προσπαθήσω λοιπόν να πω τι έχω καταλάβει εγώ, ξεκινώντας από τα θρησκευτικά και βλέποντας μετά «ποιος νίκησε». 

Για τα θρησκευτικά λοιπόν: Είναι σαφές ότι στο συγκεκριμένο θέμα είναι η εκκλησιαστική ιεραρχία που έκανε πίσω. Στην πραγματικότητα είχε κάνει πίσω πριν να τα πουν με τους κυβερνητικούς. Αλλιώς τι νόημα είχε να ζητήσουν αυτήν την εσπευσμένη συνάντηση, την οποία ήθελαν, λέει, οι ιεράρχες για να καταλήξουν σε απόφαση την επόμενη μέρα. Αν είχαν όντως σκοπό να τραβήξουν τα πράγματα στα άκρα θα μπορούσαν να βγάλουν μια οποιαδήποτε απόφαση, την οποία στο κάτω κάτω θα μπορούσαν να διαπραγματευτούν εκ των υστέρων. Το αίτημα για συνάντηση δείχνει ότι μάλλον έψαχναν να βρουν πρόσχημα για υπαναχώρηση πριν οδηγηθούν σε κάποια «άγρια» απόφαση που θα καθιστούσε την πλευρά του Ιερωνύμου δέσμια των σκληροπυρηνικών.

Μετά τη συνάντηση ήρθησαν, λέει, οι παρεξηγήσεις. Αν είναι δυνατόν να ισχυρίζεσαι ότι έχεις διαβάσει τα προγράμματα, ότι τα έχεις κρίνει επικίνδυνα και καταστροφικά, και να εκδίδεις και 20 σελίδες αναλυτικής τεκμηρίωσης αυτής της εκτίμησής σου, και μετά να λες ότι όλα ήταν μια παρεξήγηση! (Προφανώς ο Ιερώνυμος σπουδάζει στη σχολή Τσίπρα).

Κατά τα άλλα το ουσιώδες σε ό,τι αφορά το μάθημα είναι ότι δόθηκε μια περίοδος άνεσης στα νέα Προγράμματα να εφαρμοστούν για μια χρονιά χωρίς άνωθεν εμπόδια και πολιτικές κόντρες από την πλευρά της Εκκλησίας. Επομένως η τύχη των νέων Προγραμμάτων θα κριθεί στη σχολική τάξη, και αυτό θα εξαρτηθεί από τους εκπαιδευτικούς και όχι από άλλα πράγματα. Δεδομένων των συνθηκών αυτό ήταν ό,τι καλύτερο μπορούσε να υπάρξει για το νέο μάθημα. (Υποθέτω ότι η ΠΕΘ θα αφρίζει). 

Από κει και πέρα υπήρξε μια κοινή επικοινωνιακή διαχείριση του πράγματος που επιτρέπει σε κάθε πλευρά να υπογραμμίζει αυτό που θέλει. Οι εκπρόσωποι της Εκκλησίας μιλούν για τα βιβλία (που παραμένουν τα παλιά), ενώ ο Φίλης εστιάζει στα Νέα Προγράμματα Σπουδών (που θα ισχύσουν κανονικά). Και ο κόσμος που δεν ξέρει ακριβώς ποιο είναι το σημαντικό μπερδεύεται. Ας δούμε λοιπόν τι ακριβώς συμβαίνει με τα βιβλία. 

Σύμφωνα με τη φιλοσοφία των νέων Προγραμμάτων η διδασκαλία του μαθήματος δεν θα βασίζεται στο εξής σε ένα και μοναδικό διδακτικό εγχειρίδιο, αλλά σε διδακτικό υλικό. Υπάρχει ήδη πλούσιο διδακτικό υλικό στις ιστοσελίδες του ΙΕΠ και κάθε καθηγητής μπορεί να φτιάξει και το δικό του. (Μάλιστα, το υλικό του ΙΕΠ έγινε και αντικείμενο χλευασμού από τα ΜΜΕ, αλλά αυτό είναι άλλο ζήτημα). Θα μπορούσαν λοιπόν φέτος να μην είχαν μοιραστεί βιβλία. Διότι το μάθημα δεν θα βασιστεί σε αυτά. Όμως για λόγους διοικητικής αδράνειας (που δεν τους γνωρίζω ακριβώς), το Υπουργείο όφειλε να διανείμει βιβλία και για το μάθημα των θρησκευτικών. Αποφάσισε λοιπόν να διανείμει τα παλιά βιβλία, τα οποία όμως εμείς οι εκπαιδευτικοί οφείλουμε να μην τα λάβουμε ως βάση της διδασκαλίας, αλλά να τα χρησιμοποιήσουμε κατά βούληση ως ένα πρόσθετο διδακτικό υλικό, παράλληλα μ’ αυτό που υπάρχει στο ΙΕΠ.

Όμως, για άλλους λόγους (που ούτε αυτούς τους γνωρίζω ακριβώς – πιθανόν να είναι οι ίδιοι με αυτούς που επέβαλαν και φέτος τη διανομή βιβλίων – ίσως οι σχολικοί μας σύμβουλοι θα πρέπει να μας το εξηγήσουν το σημείο αυτό) αποφασίστηκε να υπάρξουν νέα βιβλία προσαρμοσμένα στη λογική των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου, αυτά θα φτιαχτούν φέτος και θα μοιραστούν του χρόνου.

Όλη αυτή η ιστορία με τα παλιά και τα νέα βιβλία ήταν η βάση του επικοινωνιακού χειρισμού από την πλευρά του αρχιεπισκόπου. Θεωρητικώς υπάρχει το ενδεχόμενο να τους παραπλάνησε ο Φίλης εστιάζοντας στο θέμα των βιβλίων. Όμως το αποκλείω. Θεωρώ ότι οι ίδιοι επέλεξαν τα βιβλία ως επικοινωνιακό πρόσχημα για να κρύψουν πίσω απ’ αυτά την υποχώρησή τους.

Υπάρχει όμως και μια άλλη πλευρά. Τις προηγούμενες μέρες η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων κήρυξε αντάρτικο, καλώντας τους θεολόγους να μη διδάξουν το μάθημα με βάση τα νέα προγράμματα, αλλά με βάση τα παλαιά βιβλία. Δεν αποκλείεται λοιπόν όλη αυτή η ομιχλώδης ασάφεια (ότι ισχύουν και τα νέα προγράμματα, αλλά και τα παλαιά βιβλία) να εκφράζει τη σιωπηρή συμφωνία με τον αρχιεπίσκοπό ότι στην πραγματικότητα ο κάθε εκπαιδευτικός θα αφεθεί ελεύθερος να επιλέξει αν θα ακολουθήσει το ένα ή το άλλο, χωρίς για φέτος να υποστεί διοικητικές κυρώσεις. 

Το ερώτημα εδώ είναι αν η ΠΕΘ θα αρκεστεί σ’ αυτή τη σιωπηρή ανοχή του Υπουργού, ή θα θεωρήσει ότι ο αρχιεπίσκοπος την πούλησε. Θα το δούμε.

Τώρα, σε ό,τι αφορά το ερώτημα «ποιος νίκησε» δεν μπορεί να απαντηθεί αν δεν ξέρει κανείς ποιο ακριβώς ήταν το πραγματικό αντικείμενο της διαμάχης. Διότι μετά απ’ όλα αυτά βγάζει κανείς το συμπέρασμα πως τα θρησκευτικά δεν ήταν παρά η κορυφή του παγόβουνου. Υπάρχουν και πολλά άλλα θέματα, όπως π.χ. το ενδεχόμενο του χωρισμού Εκκλησίας-Κράτους στη συνταγματική αναθεώρηση, η τριπλή σχέση Ελλαδικής Εκκλησίας, Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως και ελληνικής κυβέρνησης, η θεσμική κατοχύρωση και η χρηματοδότηση της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης μέσω ΕΣΠΑ και διάφορα άλλα. Δεν αποκλείεται λοιπόν ο θόρυβος τα θρησκευτικά να ήταν για την εκκλησιαστική ιεραρχία και ειδικότερα για την πλευρά του αρχιεπισκόπου ένας δικός του τακτικός ελιγμός για να πετύχει άλλα πράγματα, τα οποία πολύ πιθανόν και να πέτυχε – όχι στη συνάντηση, αλλά εκτός αυτής.

Θα μου πείτε, χρειαζόταν τόση φασαρία απλά και μόνο για να υποστηριχτεί επικοινωνιακά μια παρασκηνιακή συνεννόηση που θα μπορούσε να γίνει σε πολύ χαμηλότερους τόνους; Μα το είπα κάποια στιγμή. Φαίνεται πως ο αρχιεπίσκοπος σπουδάζει στη σχολή Τσίπρα. Δεν αποκλείεται λοιπόν προχθές να προβιβάστηκε στην επόμενη τάξη.



ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΠΟΨΕΙΣ

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
Δυστυχώς, την τραγωδία που βιώνουμε σήμερα, με κάποιες τιμητικές εξαιρέσεις την διαχειρίστηκαν «δημοσιογραφικά», άτομα ανεπαρκή που έφερναν στο νου έναν αξιολύπητο τηλεοπτικό τραμπούκο που μας έφτυνε κατά πρόσωπο τη χυδαιότητά του
ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
Βιώνουμε εποχές όπου η παρατεταμένη κρίση μοιάζει με Λερναία Ύδρα και κανείς δεν γνωρίζει πώς κι αν ο σύγχρονος άνθρωπος θα καταφέρει, ως άλλος τεχνοκράτης Ηρακλής, να θάψει το «αθάνατο κεφάλι» της, ώστε να σταματήσει την αναπαραγωγή της
ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
Γράφει ο Γιώργος Παυλάκης - Επικεφαλής του Τμήματος Ανθρωπίνων Ρετροϊών, Εθνικό Ινστιτούτο Καρκίνου, ΗΠΑ
ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
Η δημιουργία εργοστασίων καύσης – ενεργειακής αξιοποίησης των αστικών στερεών απορριμμάτων (ΑΣΑ), προωθείται πανελλαδικά εδώ και χρόνια.
ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
Από τη μελέτη της σχέσης μεταξύ ανεργίας και θνησιμότητας, διαπιστώνεται ότι η ανεργία αύξησε τον κίνδυνο θανάτου κατά 63%.
ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
Ένας σύμμαχος γειτονικός και φίλος λαός με χαρακτηριστικά που περισσότερο μας ενώνουν παρά μας χωρίζουν, έχει πληγεί με πρωτοφανή σφοδρότητα φέρνοντας στο μυαλό μας εικόνες από τσουναμι σε παραλία γεμάτη κόσμο.
ΣΗΜΕΡΑΕΒΔΟΜΑΔΑΜΗΝΑΣΕΤΟΣΟΛΑ
ΑΝΑΖΗΤΗΣΤΕ ΔΙΚΤΥΟ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ