A+ A A-
  • Πλοήγηση από το πληκτρολόγιο:
  • h Αρχική
  • n Δίκτυα αλληλεγγυης
  • a Ανταλλακτικό χαριστικό παζάρι
  • e Νέα
  • p Αρθογραφία
  • w Ποιοι είμαστε
  • c Επικοινωνία
  • t Web Tv
  • s Κοινωνική οικονομία
  • g Αλληλεγγύη
  • m Συνεργατισμός
  • x Καινοτομίες
  • u Start ups
  • o Αειφορία
  • r Δικαιώματα
  • j Ακτιβισμός
  • q Ζώα
Εναλλακτικός ΑμεΑ

Μπάρα προσβασιμότητας για ΑμεΑ

"100 Χρόνια Οκτωβριανή Επανάσταση και Κινηματογράφος, Επιστροφή στο Μέλλον"

«100 ΧΡΟΝΙΑ ΟΚΤΩΒΡΙΑΝΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ και ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ, ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ», 347 ΗΜΕΡΕΣ ΠΡΟΒΟΛΩΝ ΣΕ ΑΛΚΥΟΝΙΣ & STUDIO

 

«Εμείς, η νέα σοβιετική κυβέρνηση, θεωρούμε πως ο κινηματογράφος

είναι η πιο σημαντική από όλες τις τέχνες,

ένα ζωτικό εργαλείο της Επανάστασης στον αγώνα

για τη διαπαιδαγώγηση των νέων πολιτών».

ΒΛΑΝΤΙΜΙΡ ΛΕΝΙΝ

 

«Για σας ο κινηματογράφος είναι ένα θέαμα.

Για μένα είναι σχεδόν μια αντίληψη του κόσμου.

Ο κινηματογράφος είναι φορέας της κίνησης.

Ο κινηματογράφος είναι τόλμη.

Ο κινηματογράφος διαδίδει ιδέες».

ΒΛΑΝΤΙΜΙΡ ΜΑΓΙΑΚΟΦΣΚΙ

 

«Η Επανάσταση φέρνει ιδέες μεγάλου πλάτους και βάθους.

Διεγείρει παντού αισθήματα - έντονα, ηρωικά και περίπλοκα.

Φυσικά οι παλιοί καλλιτέχνες δεν κατανοούν αυτό το περιεχόμενο

και στέκονται μπροστά του αμήχανοι.

Περιμένω πολλά από την επιρροή της Επανάστασης στην τέχνη.

Αν η Επανάσταση μπορεί να δώσει στην Τέχνη την ψυχή της,

τότε η Τέχνη μπορεί να γίνει η φωνή της Επανάστασης».

ΒΛΑΝΤΙΜΙΡ ΛΕΝΙΝ

 

Έχουν περάσει 100 χρόνια από την Οκτωβριανή Επανάσταση. Μια επανάσταση που άλλαξε το ρου της ιστορίας και σημάδεψε τις πιο σημαντικές εξελίξεις σε όλο τον κόσμο. Μετά από το 1917 τα πράγματα στην παγκόσμια ιστορία δεν ήταν πια τα ίδια. Τόσο πολιτικά όσο και κοινωνικά και καλλιτεχνικά.

 

Νέες καλλιτεχνικές τάσεις εμφανίζονταν με νεανική ορμή, διακηρύσσοντας τις αισθητικές τους αρχές με μαχητικά μανιφέστα, σφοδρές πολεμικές και συχνά αλληλοαντικρουόμενες απόψεις. Όμως ο κοινός παρονομαστής βρίσκεται στην έμπρακτη διεκδίκηση της απελευθέρωσης της καλλιτεχνικής μορφής από τη συμβατική αναπαράσταση της πραγματικότητας. Της επιβολής μέσα από την τέχνη μιας διαφορετικής πραγματικότητας, της καθιέρωσης ενός διαφορετικού ρόλου της τέχνης στην κοινωνία. Και αυτή η τέχνη ακόμα και σήμερα μας εκπλήσσει με τις δημιουργίες τους.

 

Στους ιστορικούς κινηματογράφους τέχνης ΑΛΚΥΟΝΙΣ και STUDIO

έχουν προβληθεί σχεδόν το σύνολο των Σοβιετικών ταινιών που κυκλοφόρησαν στην Ελλάδα και έχουν διοργανωθεί πολλά φεστιβάλ και αφιερώματα.

Οι έλληνες σινεφίλ γνώρισαν αγάπησαν το Σοβιετικό Κινηματογράφο μέσα από αυτές τις προβολές.

Η NEW STAR από το 1997 διοργανώνει ανελλιπώς προβολές και εκδηλώσεις για αυτήν την μεγάλη ιστορική επέτειο.Πήρε λοιπόν την πρωτοβουλία συνεχίζοντας και τιμώντας αυτήν την επέτειο των 100 ετών να διοργανώσει 347 ΗΜΕΡΕΣ ΠΡΟΒΟΛΩΝ ΚΑΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ στους κινηματογράφους ΑΛΚΥΟΝΙΣ & STUDIO.

Σας στέλνουμε τη λίστα με τις δραστηριότητες που διοργανώνουμε και σύντομα θα σας σταλούν αναλυτικές πληροφορίες. Το αφιέρωμα ξεκινάει 17/1/17.

 

Θα πραγματοποιηθούν:

1)    Προβολή των 100 ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΩΝ ΣΟΒΙΕΤΙΚΩΝ ΤΑΙΝΙΩΝ για την ΟΚΤΩΒΡΙΑΝΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ, οι 50 από τις οποίες θα προβληθούν 

για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Οι προβολές που θα ξεκινήσουν στις 17/1/2017 θα ολοκληρωθούν 31/12/17, θα είναι καθημερινές και θα πραγματοποιηθούν στα ΑΛΚΥΟΝΙΣ new star art cinema και STUDIO new star art cinema.

2)    17 εβδομαδιαία αφιερώματα, RETROSPECTIVES στους σημαντικότερους ΣΟΒΙΕΤΙΚΟΥΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ, με προβολές των σημαντικότερων ταινιών τους:

1)ΑΪΖΕΝΣΤΑΪΝ ΜΙΧΑΙΛΟΒΙΤΣ ΣΕΡΓΚΕΪ, 2)ΒΑΣΙΛΙΕΦ ΑΔΕΛΦΟΙ, 3)ΒΕΡΤΟΦ ΤΖΙΓΚΑ, 4)ΓΙΟΥΤΚΕΒΙΤΣ ΙΟΣΙΦΟΒΙΤΣ ΣΕΡΓΚΕΙ, 5)ΕΚΚ ΝΙΚΟΛΑΙ, 6)ΚΑΡΑΣΙΚ ΓΙΟΥΛΙ, 7)ΚΟΖΙΝΤΣΕΦ ΜΙΧΑΪΛΟΒΙΤΣ ΓΚΡΙΓΚΟΡΙ, 8)ΚΟΥΛΕΣΟΦ ΛΕΒ, 9)ΜΕΝΤΒΕΚΙΝ ΑΛΕΞΑΝΤΡ, 10)ΜΠΑΡΝΕΤ ΜΠΟΡΙΣ, 11)ΝΤΟΒΖΕΝΚΟ ΑΛΕΞΑΝΤΡ, 12)ΝΤΟΝΣΚΟΪ ΣΕΜΙΟΝΟΒΙΤΣ ΜΑΡΚ, 13)ΠΟΥΝΤΟΒΚΙΝ ΙΛΑΡΙΟΝΟΒΙΤΣ ΒΣΕΒΟΛΟΝΤ, 14)ΡΑΪΖΜΑΝ ΓΙΟΥΛΕ, 15)ΡΟΜ ΜΙΧΑΗΛ, 16)ΣΟΥΜΠ ΕΣΦΙΡ, 17)ΤΡΑΟΥΜΠΕΡΓΚ ΛΕΟΝΙΝΤ.

3)    Προβολή των 12 ΚΑΛΥΤΕΡΩΝ ΒΟΥΒΩΝ ΤΑΙΝΙΩΝ  του ΣΟΒΙΕΤΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ με συνοδεία ζωντανής μουσικής.

4)    ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΩΝ ΤΑΙΝΙΩΝ ΑΠΟ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ για την Οκτωβριανή Επανάσταση και τον Λένιν.

5)    ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ, ANIMATION,ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ και ΤΑΙΝΙΕΣ ΓΙΑ ΕΦΗΒΟΥΣ και ΝΕΟΥΣ, ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ και ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ για την διαπαιδαγώγηση του παιδιού στη ΣΟΒΙΕΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ.

6)    ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ, ΗΜΕΡΙΔΕΣ, ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ, ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ και ΠΡΟΛΟΓΙΣΗ των ΤΑΙΝΙΩΝ από κριτικούς του κινηματογράφου, σκηνοθέτες , ηθοποιούς, καθηγητές, ανθρώπων των γραμμάτων και των τεχνών, από Ελλάδα, Ρωσία και άλλες χώρες του κόσμου.

7)    10 Συναυλίες που θα πραγματοποιηθούν από Φεβρουάριο μέχρι Νοέμβριο, αφιερωμένες στους σπουδαίους ρώσους δημιουργούς, DMITRI DMITRIYEVICH SHOSTAKOVICH και SERGEI SERGEYEVICH PROKOFIEV:

1) ΕΠΤΑ ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ DMITRI DMITRIYEVICH SHOSTAKOVICH

1)    Συμφωνία Νο 2 «ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΚΤΩΒΡΗ»

2)    Συμφωνία Νο 7 «ΛΕΝΙΝΓΚΡΑΝΤ»

3)    Συμφωνία Νο 11 «Η ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ 1905»

4)    Συμφωνία Νο 12 «Η ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ 1917»

5)    Καντάτα «Η ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΤΟΥ STEPAN RAZIN»

6)    Συμφωνικό Ποίημα «ΟΚΤΩΒΡΗΣ»

7)    Καντάτα «Η ΗΛΙΑΧΤΙΔΑ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΑΣ»

2) ΤΡΕΙΣ ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ SERGEI SERGEYEVICH PROKOFIEV

1)    Καντάτα «ΟΚΤΩΒΡΗΣ»

2)    Καντάτα «ZDRAVITSA»

3)    Καντάτα «ΜΠΑΛΑΝΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΠΟΥ ΠΑΡΕΜΕΙΝΕ ΑΓΝΩΣΤΟ»

 

8)    10 ΤΑΞΙΔΙΑ ΤΙΜΗΣ στη ΡΩΣΙΑ  από ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟ έως ΝΟΕΜΒΡΙΟ, διάρκειας 10 ημερών το κάθε ένα.

Κάθε μήνα ένα γκρουπ (έως 50 άτομα) με προορισμό  4 ημέρες Αγ. Πετρούπολη και 6 ημέρες Μόσχα.

Γνωριμία με τα σημαντικότερα σημεία σταθμούς της ΟΚΤΩΒΡΙΑΝΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ.

Ημερομηνίες αναχωρήσεων:

16/2, 7/3, 20/4, 11/05, 12/7, 27/7, 10/8, 20/9, 19/10, 5/11.

Το αναλυτικό πρόγραμμα και πληροφορίες με λεπτομέρειες των ταξιδιών θα ανακοινωθούν την Πέμπτη 5/1/2017.

9)    ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ κάθε ΤΕΤΑΡΤΗ στο ΑΛΚΥΟΝΙΣ.

Η έναρξη θα πραγματοποιηθεί στις 8 Φεβρουαρίου 2017 ώρα 20.00  που θα παρουσιαστεί το βιβλίο 

«Ο ΡΑΦΑΗΛΙΔΗΣ, Ο ΟΚΤΩΒΡΗΣ ΚΑΙ Η ΑΛΚΥΟΝΙΔΑ», μια κοινή έκδοση του ΑΙΓΟΚΕΡΟΥ και της NEW STAR. 

Θα προλογίσουν σημαντικοί σκηνοθέτες, κριτικοί κινηματογράφου και καλλιτέχνες.

10) ΙΔΡΥΣΗ ΔΥΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΩΝ ΛΕΣΧΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ.

Αναλαμβάνουμε την πρωτοβουλία σε συνεργασία με δεκάδες ανθρώπους των γραμμάτων και των τεχνών, αλλά και σινεφίλ, 

να ιδρύσουμε δυο κινηματογραφικές λέσχες στο ιστορικό κέντρο της ΑΘΗΝΑΣ.

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΑΘΗΝΑΣ – ΣΕΡΓΚΕΙ ΑΙΖΕΝΣΤΑΙΝ με έδρα το ΑΛΚΥΟΝΙΣ new star art cinema,

με κύρια ενασχόληση τις ταινίες μεγάλου μήκους, τη σκηνοθεσία και ηθοποιία και

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΑΘΗΝΑΣ ΤΖΙΓΚΑ ΒΕΡΤΩΦ με έδρα το STUDIO new star art cinema,

με κύρια ενασχόληση το ντοκιμαντέρ , τις ταινίες μικρού μήκους και το animation.

11) ΕΚΘΕΣΕΙΣ με κινηματογραφικά πόστερ, φωτογραφίες, ντοκουμέντα, βιβλία, γραμματόσημα, παράσημα, μετάλλια, κονκάρδες 

​        ​

και άλλα με θέμα τον ΟΚΤΩΒΡΗ.


12) ΣΥΛΛΕΚΤΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ λευκωμάτων, βιβλίων, CD, DVD.

13) Η ΠΟΙΗΣΗ στην ΟΚΤΩΒΡΙΑΝΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ειδικά αφιερώματα στους ποιητές της εποχής, προβολές, απαγγελίες, αναλόγια, 

ειδικά αφιερώματα στον ποιητή της επανάστασης ΒΛΑΝΤΙΜΙΡ ΜΑΓΙΑΚΟΦΣΚΙ, με προβολές ταινιών που έγιναν για αυτόν ή 

που πρωταγωνίστησε ο ίδιος, απαγγελίες, αναλόγια, θεατρικά δρώμενα.

14) ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΙ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ, «ΤΑΙΝΙΩΝ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ», «ΠΟΙΗΣΗΣ», «ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ», «ΣΚΙΤΣΟΥ» και «ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ»

Ο πρώτος σε κάθε κατηγορία θα βραβευτεί με ένα 10ήμερο ταξίδι στη Ρωσία και σε όλους τους συμμετέχοντες θα δοθούν, 

εισιτήρια για τις προβολές ή βιβλία, CD, DVD.

15) ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ εμπνευσμένες από την Οκτωβριανή Επανάσταση στο ΑΛΚΥΟΝΙΣ new star art cinema.

 

 

Θα θέλαμε οι δραστηριότητες αυτές να παρουσιαστούν και σε άλλες πόλεις της Ελλάδα.

Γι΄αυτό καλούμε ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΛΕΣΧΕΣ, ΣΥΛΛΟΓΟΥΣ, ΣΩΜΑΤΕΙΑ, ΔΗΜΟΥΣ, ΦΟΡΕΙΣ και όποιον άλλο επιθυμεί να συνεργαστούμε για να πραγματοποιήσουμε το ΑΦΙΕΡΩΜΑ στην ΠΟΛΗ του, να επικοινωνήσει μαζί μας

 

Στην τσαρική Ρωσία, έως το 1907 παίζονται ταινίες της Γκωμόν  και κυρίως της Πατέ. Το χρόνο αυτό ο Ντράνκωβ, επίσημος φωτογράφος της Δούμα, γυρίζει επίκαιρα και το 1908 κάνει την πρώτη ρώσικη ταινία τέχνης «Στένκα Ραζίν». Το 1908 υπάρχουν 70 αίθουσες προβολής στη Μόσχα και 150 αίθουσες στην Αγία Πετρούπολη. Το 1917 παράγουν ταινίες η Πατέ και η Γκωμόν με παράρτημά τους στη Ρωσία , 4 μεγάλες ρώσικες εταιρείες και 20 μικρότερες. Υπάρχουν 70 γραφεία διανομής και 2000 αίθουσες προβολής. Οι ταινίες που ήταν αρχικά διασκεδαστικές, γίνονται τώρα συστηματικά με μεταφορές από το μυθιστόρημα: «Ντάμα Πίκα», «Σονάτα Κρόυτζερ», «Ταράς Μπούλμπα». Ταυτόχρονα αναπτύσσεται ο καλλιτεχνικός κινηματογράφος και επικρατούν δυο τάσεις: ο νατουραλισμός του Προτοζάνωβ και ο εξπρεσιονισμός του Μπάουερ. Για να κρατήσει το ηθικό του στρατού  ιδρύει την εταιρεία «Σκοπέλεβ» που γυρίζει ιδεολογικές δήθεν ταινίες με θέματα σωβινισμού.

Στην επανάσταση του 1917 οι Καλίνιν και Λουνατσάρσκυ διακηρύσσουν πως ο κινηματογράφος που ήταν ιδεολογικό όργανο του αστισμού, θα γίνει όχημα για τις ιδέες του προλεταριάτου. Ο Λουνατσάρσκυ διευθύνει τις Επιτροπές  Κινηματογράφου που το 1918 σχηματίζουν την ένωση «Σεβσαπκινό». Οι αντιδραστικοί ενώνονται στην Ένωση των εργατών κινηματογραφικής τέχνης χρησιμοποιώντας ονόματα-βεντέτες.

Οι περισσότεροι ρώσοι κινηματογραφιστές καταφεύγουν στη Δύση, μαζί και ο Προτοζάνωβ – ο Μπάουερ πέθανε πρόωρα. Ο Λένιν κάλεσε το 1923 τον Γκρίφιθ, αλλά χωρίς αποτέλεσμα. Στις 19/12/1922 ιδρύεται η «Γκοσκινό» (Κινηματογράφος του κράτους) που στα 1924 αρχίζει να παράγει ταινίες, αλλά απέτυχε και αντικαθίσταται στα 1925 από την «Σόβσινο». Δημιουργούνται και άλλες εταιρείες που ασχολούνται όμως κυρίως με εισαγωγή δυτικών ταινιών – 1921 εισάγεται και η «Μισαλλοδοξία» του Γκρίφιθ. Από τις 350 ταινίες που γυρίζονται στα 1915, ρεκόρ της τσαρικής παραγωγής, το 1924 παράγονται μόνο 94 ταινίες.

Μέσα από αυτές τις δύσκολες συνθήκες στα πρώτα χρόνια της επανάστασης γεννήθηκε οΣΟΒΙΕΤΙΚΟΣ ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ που ονομάστηκε «ΧΡΥΣΗ ΕΠΟΧΗ» στην ιστορία του κινηματογράφου. Οι άνθρωποι που τον έκαναν ανήκαν στην Αβάν Γκάρντ της τέχνης ή επηρεάστηκαν άμεσα απ΄ αυτήν.

Η Αβάν Γκάρντ διογκώθηκε αιφνίδια στη Ρωσία στα χρόνια του πολέμου. Ο Μέγιερχολντ πρωτοπόρος στην συνθετική ανανέωση του θεάτρου και ιδρυτής του κονστρουκτιβισμού, στρέφεται το 1915 στον κινηματογράφο για να λύσει προβλήματα που του έμειναν άλυτα στο θέατρο. Αναζητάει την εξερεύνηση των τεχνικών δυνατοτήτων του κινηματογράφου: φως, χρόνος, ρυθμός, κινήσεις του ηθοποιού. Πιστεύει πως «όλη η οθόνη είναι κίνηση» και γυρίζει τις ταινίες «Ντόριαν Γκρέυ» (1915) και «Ο δυνατός άνθρωπος» (1917). Μετά την επανάσταση επιχείρησε να γυρίσει πολλές ταινίες και έγραψε κείμενα θεωρητικά και κριτικές ταινιών.

Στα 1915 ιδρύεται η φορμαλιστική σχολή της Μόσχας που ανανεώνει την αισθητική ανάλυση της ποίησης. Εκείνο όμως που επικρατεί περισσότερο στη ρώσικη Αβάν Γκάρντ είναι ο φουτουρισμός. Το ρεύμα αυτό ξεκινάει στην Ιταλία στα 1909 από τον Μαρινέτι και προπαγανδίζει τον πόλεμο, την σκληρότητα και τον φασισμό – στα 1911 ο Μαρινέτι γράφει ποίημα για την κατάκτηση της Λιβύης. Εκθειάζει τον αιώνα της μηχανής και την εξομοίωση του ανθρώπου με την μηχανή: «δημιουργούμε τον μηχανικό άνθρωπο». Κηρύσσει τον πόλεμο στην παραδοσιακή τέχνη και την καταστροφή των μουσείων, γιατί ανήκουν στην παραδοσιακή λογική. Ταυτόχρονα στρέφεται στο μυστικισμό, διακηρύσσει την κατάργηση της γραμματικής σύνταξης (1912), «το μίσος στη διάνοια και την αφύπνιση της θείας έμπνευσης». Υποστηρίζει ακόμα πως ο λόγος πρέπει να δοθεί στα αντικείμενα και στις μηχανές. Σε προέκταση υποστηρίζει πως «ο κινηματογράφος δείχνει τις κινήσεις της ύλης, έξω από τους λόγους της λογικής». Στα 1913 ο Μαρινέτι βλέπει τον κινηματογράφο σαν εξάρτημα του μιούζικαλ. Η ιδέα αυτή καλλιεργείται επίσης στην πρώτη περίοδο του σοβιετικού κινηματογράφου από τον Κούλεχωφ, τον Αϊζενστάιν και την ομάδα F.E.K.S.

Τον Σεπτέμβρη του 1917 ιδρύεται με πρωτοβουλία του Λουνατσάρσκυ η «Προλετκούλ τ» με σκοπό να ενθαρρύνει τους νέους εργάτες ν΄ αναπτύξουν μια προλεταριακή κουλτούρα. Σ΄ αυτήν μετέχουν οι Καλίνιν και Σαμοΐλωβ και μέσα στο πρόγραμμά της εντάσσεται και η μετατροπή του κινηματογράφου σε όπλο για τη συνειδητοποίηση και την πάλη της εργατικής τάξης. Ο ίδιος ο Λουνατσάρσκυ είχε πλούσια κλασική παιδεία, αλλά συμπαθούσε τα νέα ρεύματα. Κάποτε ο Λένιν μπροστά σε ένα φουτουριστικό γλυπτό είπε: «δεν καταλαβαίνω τίποτα, ρωτήστε τον Λουνατσάρσκυ».

Οι διακηρύξεις της «Προλετκούλτ», εμνευσμένες από τον εμπειροκριτικιστή Μπογδάνωφ, τόνιζαν πως η τέχνη είναι από τα πιο ισχυρά όργανα των ταξικών δυνάμεων και πως το προλεταριάτο μπορεί να δημιουργήσει τη νέα κουλτούρα με την αυθόρμητη ενέργειά του και τη βοήθεια του επαναστατικού πνεύματος. Αποτέλεσμα ήταν να δημιουργηθούν μέσα στην Προλετκούλτ δυο τάσεις: 1) των προλεταρίων συγγραφέων και 2) των φουτουριστών, από εκπροσώπους της προεπαναστατικής κουλτούρας και της Αβάν Γκάρντ που προσχώρησαν εκεί.

Στη συνέχεια της επανάστασης ο Κουλέχωφ, ο Βερτώφ και ο Τισέ (κατοπινός οπερατέρ του Αϊζενστάιν) γυρίζουν επίκαιρα από τις μάχες. Η μεγάλη έλλειψη του φιλμ τους αναγκάζει να καταφύγουν στο μοντάζ. Η δυσκολία αυτή ήταν ένας από τους λόγους που συνέβαλαν στην ανάπτυξη του σοβιετικού κινηματογράφου.

Στο τέλος του πολέμου διαμορφώνονται τρεις ομάδες που ανήκουν στον πειραματικό κινηματογράφο και στην Αβάν Γκάρντ : «Οι Κινόκς» του Βερτώφ, το «Πειραματικό εργαστήρι» του Κουλέχωφ και η «Η Φάμπρικα του Εκκεντρικού Ηθοποιού» : F.E.K.S.

 

 

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Η παραγωγή ταινιών μεγάλου μήκους ανά έτος ήταν : το 1918 - 6 ταινίες, το 1919 – 57 ταινίες, το 1920 - 29 ταινίες μεγάλου μήκους, το 1921 - 12 ταινίες, το 1922 - 16 ταινίες, το 1923 - 8 ταινίες, το 1924 - 69 ταινίες, το 1925 -80 ταινίες, το 1926 - 102 ταινίες, το 1927 - 118 ταινίες, το 1928 - 124 ταινίες, το 1929 - 92 ταινίες, το 1930 - 128 ταινίες

Συνολικά παρήχθησαν 841 ταινίες κατά την περίοδο 1918 - 1930.

Στη Ρωσία το 1913 υπήρχαν 1412 κινηματογ ράφοι , μεταξύ των οποίων οι 137 στην Αγία Πετρούπολη και οι 67 στη Μόσχα .Κατά τη διάρκεια της Επανάστασης και του εμφυλίου πολέμου, ο αριθμός των κινηματογράφων έχει μειωθεί κατά το ήμισυ, αλλά κατά τα επόμενα έτη άρχισε να αυξάνεται ραγδαία. Η αύξηση ανά φαίνεται παρακάτω ανά έτος: το 1925 υπήρχαν 2000 κινηματογ ράφοι, το 1928 – 9800, το 1934 19.290, το 1951-19.420,

το 1960 -103.387, το 1972–156.913, το  1982 - 151.753, το 1987 – 153.017.

 

 

Την εποχή που ξεσπά η Οκτωβριανή Επανάσταση, ο κινηματογράφος βρίσκεται ακόμη μακριά από τέτοιες αναζητήσεις: εδώ, η δυνατότητα του καλλιτέχνη να εκφραστεί εξαρτάται άμεσα από τις συνθήκες της παραγωγής, που με τη βιομηχανική της οργάνωση και το εμπορικό, κερδοσκοπικό κίνητρό της, επιδιώκει πάντα να τυποποιήσει την αισθητική, να περιορίσει και τελικά να καταργήσει την καλλιτεχνική ελευθερία. Έτσι, ο κινηματογράφος είναι η τέχνη που ωριμάζει και αναπτύσσεται όχι πριν, αλλά με την εδραίωση της Επανάστασης.

Η Επανάσταση που εκδηλώνεται σε όλους τους τομείς της τέχνης, προετοιμάζει το έδαφος για να δεχτεί ο λαός την έλευση του καινούργιου, φωτίζει τον δρόμο για τον σοσιαλισμό. Σπάνε οι ήδη υπάρχουσες φόρμες και αντιλήψεις και δημιουργούνται καινούργιες. Οι δημιουργίες γρήγορα θεωρητικοποιούνται και διαμορφώνονται πολύ σοβαρές θεωρίες για τις νέες μορφές της Τέχνης.

 «Η ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας του ενός είναι προϋπόθεση για την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας όλων», έγραφε ένα επαναστατικό διάταγμα στις αρχές του 1918.

Δημιουργήθηκαν ινστιτούτα, μουσεία, εργαστήρια και πολλοί καλλιτέχνες ανέλαβαν θέσεις σ' αυτά.  Ο ακαδημαϊκός συντηρητισμός υποχωρούσε ολοταχώς, καλλιτέχνες απ' όλους τους τομείς της τέχνης ήρθαν σε στενή συνεργασία μεταξύ τους. Επρόκειτο για μια πνευματική κίνηση που δεν γνώρισε ούτε για μια στιγμή χαλάρωση, αντίθετα ενεργοποιούνταν και βρίσκονταν σε συνεχή ένταση. Αυτή η ένταση βοήθησε να δημιουργηθεί μια γνήσια διανόηση και όχι μια ακαδημαϊκή ιεραρχία.

"Η τέχνη όχι σαν καθρέφτης να αντανακλά, μα σαν φακός να μεγεθύνει" φωνάζει ο Μαγιακόφσκι και η φωνή αυτή γίνεται το σύνθημα μιας ολόκληρης γενιάς.

Η Τέχνη ανθίζει, κάθε πειραματισμός και άποψη είναι ελεύθερη και καλοδεχούμενη. Χωρίς την επανάσταση δε θα υπήρχαν ούτε οι πρωτοποριακές ταινίες του Αϊζενστάιν, οι πίνακες των ζωγράφων της «Ρώσικης Πρωτοπορίας» θα ήταν στο περιθώριο, τα ποιήματα του Μαγιακόβσκι θα ήταν άγνωστα.

Σημαντικότατο ρόλο σε ζητήματα τέχνης διαδραμάτισε ο Λαϊκός Κομισάριος Διαφώτισης (Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού) του Συμβουλίου Λαϊκών Κομισαρίων ο Ανατόλι Λουνατσάρσκι. Ο Λένιν τον θεωρούσε αυθεντία στα θέματα της τέχνης και -παρά το γεγονός ότι είχε διαφωνήσει μαζί του αρκετές φορές- τον εμπιστευόταν.

 «Η τέχνη περιλαμβάνει μεγάλο αριθμό τάσεων. Το προλεταριάτο αρχίζει μόλις τώρα να διαμορφώνει τα καλλιτεχνικά του κριτήρια και συνεπώς καμιά κρατική αρχή δεν θα πρέπει να θεωρεί κάποια από αυτές τις τάσεις καταλληλότερη για το καθεστώς. Παράλληλα, πρέπει να παρέχεται κάθε υποστήριξη στις νέες αναζητήσεις στην τέχνη».

Ανατόλι Λουνατσάρσκι.

 

Ο Λένιν από νωρίς κατάλαβε την εκπαιδευτική και  την προπαγανδιστική δύναμη του κινηματογράφου. Συνειδητοποίησε αμέσως την τεράστια εκφραστική του δύναμη και τη μεγάλη του απήχηση στις μάζες και τον αναγόρευσε "σαν την σπουδαιότερη απ όλες τις τέχνες" λέγοντας “εμείς, η νέα σοβιετική κυβέρνηση, θεωρούμε πως ο κινηματογράφος είναι η πιο σημαντική από όλες τις τέχνες, ένα ζωτικό εργαλείο της Επανάστασης στον αγώνα για τη διαπαιδαγώγηση των νέων πολιτών”  ΛΕΝΙΝ.  Από εκείνη τη στιγμή, διανοούμενοι απ' όλους τους χώρους της τέχνης (θέατρο, μυθιστόρημα, κ.α.), ασχολήθηκαν παθιασμένα με την νεογέννητη τέχνη, προκαλώντας με το θεωρητικό και πρακτικό τους έργο, δέος στον κόσμο ολόκληρο.

Το τεράστιο έργο του σοβιετικού σινεμά, κυρίως όσον αφορά τις εκφραστικές μεθόδους και με ιδιαίτερη έμφαση στο στοιχείο του μοντάζ, αρχίζει ουσιαστικά το 1922. Επίσημα η ισορία του σοβιετικού κινηματογράφου ξεκίνησε 27 Αυγούστου 1919 με το διάταγμα για την εθνικοποίηση ….. Η ημέρα αυτή ονομάστηκε Ημέρα του κινηματογράφου  και Σήμερα Ημέρα Ρώσικου Κινηματογράφου.

Η πρώτη σοβιετική ταινία φαντασίας είναι η «Aelita» το 1924.

Το 1925 κυκλοφόρησε η ταινία «Το Θωρηκτό Ποτέμκιν» του Αϊζενστάιν, που θεωρείται μια από τις σημαντικότερες ταινίες του σοβιετικού κινηματογράφου.

Η πρώτη σοβιετική ταινία που γυρίστηκε με ήχο «Δρόμος προς τη ζωή» κυκλοφόρησε το 1931 και η πρώτη έγχρωμη ταινία «Αηδόνι αηδόνι» κυκλοφόρησε το 1936.

 

Οι ηγέτες της Σοβιετικής Ένωσης είδαν από νωρίς ότι ο κινηματογράφος θα μπορούσε να παίξει έναν καθοριστικό ρόλο στον τομέα της διαφώτισης και της διαπαιδαγώγησης. Η αχανής χώρα δεν μπορούσε να καλυφθεί κινηματογραφικά παρά μόνο από τους φορητούς κινηματογράφους. Έχει μείνει στην ιστορία το σιδηροδρομικό βαγόνι κινηματογράφος  που ήταν ταυτόχρονα αίθουσα κινηματογράφου αλλά εργαστήριο παραγωγής φιλμ.

 

Για τον ίδιο λόγο, ο Λένιν πήρε μέτρα που θα ευνοούσαν την ανάπτυξη του κινηματογράφου αλλά και θα τον έθεταν σαφώς κάτω από το έλεγχο του κράτους. Το Διάταγμα για την εθνικοποίηση του κινηματογράφου, το 1919, τον απαλλάσσει από τις αυστηρές εμπορικές εξαρτήσεις του και διαμορφώνει συνθήκες, που επιτρέπουν την είσοδο των ρευμάτων της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας στη νεαρή και ακόμη ανεξερεύνητη ως προς τα εκφραστικά της μέσα "7η τέχνη".

Η εθνικοποιημένη βιομηχανία ξεκίνησε πολύ νωρίς την κατασκευή κινηματογραφικών μηχανών προβολής σε μαζική κλίμακα. Πρώτα το 1919 εμφανίστηκε η σταθερή μηχανή «Ρους» και αμέσως μετά η φορητή «Γκόζ».

Την ίδια χρονιά, το σοβιετικό κράτος ιδρύει την πρώτη κινηματογραφική σχολή στον κόσμο.

 

Από το σοβιετικό κινηματογράφο αρχίζουν να εμφανίζονται και να εξακτινώνονται σε όλο τον κόσμο νέες θεωρίες. Μια σειρά από ταινίες, προσφέρουν κάτι εντελώς καινούριο στο χώρο, τόσο από αισθητικής όσο και από θεματικής πλευράς, με τον κινηματογράφο να παίρνει ξεχωριστή θέση όχι απλώς ως μέσο ψυχαγωγίας αλλά και μέσο εκπαίδευσης, μόρφωσης και πληροφόρησης για τις νέες ιδέες.

 

Όμως τη μεγάλη περιπέτεια του παγκόσμιου κινηματογράφου ως επιστήμη, ως τέχνη και ως κανονικό αγαθό, ξέρουμε ότι εν πολλοίς την οφείλουμε σε αυτούς τους πρώτους σοβιετικούς  κινηματογραφιστές   σε αυτούς τους μπολσεβίκους καλλιτέχνες που κάνανε την δικιά τους έφοδο στον ουρανό.


Οι σελίδες που μπορείτε να βρίσκετε πληροφορίες για τις εκδηλώσεις και τα ταξίδια του αφιερώματος αλλά και τις άλλες δράσεις μας:

 

ΣΕΛΙΔΑ FACEBOOK 100 ΧΡΟΝΙΑ ΟΚΤΩΒΡΗΣ

ΣΕΛΙΔΑ FACEBOOK 100 ΧΡΟΝΙΑ ΟΚΤΩΒΡΗΣ_ΤΑΞΙΔΙ ΤΙΜΗΣ

ΣΕΛΙΔΑ FACEBOOK ΒΛΑΔΙΜΗΡΟΣ ΜΑΓΙΑΚΟΦΣΚΙ

NEW STAR ART CINEMA  

ΣΙΝΕΦΙΛ ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ

ΑΛΚΥΟΝΙΔΑ NEWSTAR ARTCINEMA

ΣΤΟΥΝΤΙΟ NEW STAR ART CINEMA

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΑΘΗΝΑΣ ΣΕΡΓΚΕΪ ΑΪΖΕΝΣΤΑΪΝ



ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΠΟΨΕΙΣ

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Για ποιο 30% μιλάμε; Το 30% του 5% ή μήπως ήταν κάποιος sold out αυτές τις ημέρες και χρειάστηκε να περικόψει κόσμο;
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Παραμένει ένα κινηματογραφικό σύμβολο, ένας σκηνοθέτης που με τις ταινίες του άλλαξε ακόμη και τον τρόπο προσέγγισης του σινεμά
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η έκθεση «Το ’21 αλλιώς: Η Ελληνική Επανάσταση με φιγούρες και διοράματα PLAYMOBIL» σχεδιάστηκε από το ΕΙΜ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Μια σημαντική διεθνής κινηματογραφική παραγωγή κάνει στάση στην Ελλάδα, με επίκεντρο την Αμοργό
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Το βραβείο σκηνοθεσίας απέσπασε ο Αλέξανδρος Σκούρας για το «Φυσαρμόνικα Μαν» με τον Μάκη Παπαδημητρίου
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Οι ταινίες τους θα παρουσιαστούν σε τέσσερις χώρους: δύο κλειστά σινεμά, ένα θερινό και ένα drive-in, για πρώτη φορά στην ιστορία του διεξάγεται ταυτόχρονα και σε φυσικούς χώρους και online.
ΣΗΜΕΡΑΕΒΔΟΜΑΔΑΜΗΝΑΣΕΤΟΣΟΛΑ
ΑΝΑΖΗΤΗΣΤΕ ΔΙΚΤΥΟ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
x