A+ A A-
  • Πλοήγηση από το πληκτρολόγιο:
  • h Αρχική
  • n Δίκτυα αλληλεγγυης
  • a Ανταλλακτικό χαριστικό παζάρι
  • e Νέα
  • p Αρθογραφία
  • w Ποιοι είμαστε
  • c Επικοινωνία
  • t Web Tv
  • s Κοινωνική οικονομία
  • g Αλληλεγγύη
  • m Συνεργατισμός
  • x Καινοτομίες
  • u Start ups
  • o Αειφορία
  • r Δικαιώματα
  • j Ακτιβισμός
  • q Ζώα
Εναλλακτικός ΑμεΑ

Μπάρα προσβασιμότητας για ΑμεΑ

Μια λέξη που κάνει τους ανθρώπους να θυσιάσουν μέχρι και τη ζωή τους

ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ |  Πρέπει. Του Θεοδόση Πελεγρίνη

Ο τέως υφυπουργός Παιδείας και τέως Πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Θεοδόσης Πελεγρίνης αρθρογραφεί αποκλειστικά για το enallaktikos.gr


Μια τοσοδούλα λεξούλα, λοιπόν, εν ονόματί της οποίας οι άνθρωποι ξεπερνούν την συνήθη συμπεριφορά τους φτάνοντας, ενίοτε, μέχρι του σημείου να θυσιάζουν και την  ζωή τους ακόμη εγείροντας για την αυταπάρνησή τους τον θαυμασμό ή να διαπράττουν εγκλήματα που προκαλούν αποστροφή. Η λέξη «πρέπει» –γιατί περί αυτής πρόκειται– ένα ζιζάνιο μέσα μας, πρόξενος προτροπών, ενοχών, αποφάσεων, εμμονών και άλλων ανάλογων ψυχικών ενεργημάτων, που δεν μας αφήνει να ησυχάσομε. Αν ευτυχία είναι η ησυχία μας, η αταραξία της ψυχής μας που έλεγαν οι Στωικοί, προς τι η εμπλοκή του πρέπει στην ζωή μας; Γιατί, αντί να περιοριζόμαστε στα πράγματα όπως είναι, να θέλομε να τα σκεφτόμαστε όπως θα πρέπει να είναι; Τι μας υποχρεώνει να βάζομε στην ζωή μας το δυσβάσταχτο, πολλές φορές, και ενοχλητικό, εν πάση περιπτώσει, πρέπει; 

Όχι δεν πρόκειται για βίτσιο. Ένα εφεύρημα είναι της φυλής μας, προκειμένου να ανακτήσομε έναν δεσμό με τους άλλους, που στο όνομα της φιλίας είναι αδιαπραγμάτευτος.

Η φιλία, για τον Αριστοτέλη, είναι η υπέρτατη αρετή. Πιο πάνω και από την δικαιοσύνη –αυτήν χωρίς την οποία δεν μπορεί να ευημερήσει η κοινωνία. Είμαι φίλος σου σημαίνει ότι είμαι έτοιμος να κάνω οτιδήποτε –δίκαιο ή άδικο– για χάρη σου, έστω κι αν ξέρω ότι το τίμημά μου γι’ αυτό  μπορεί να είναι βαρύ –η περιουσία μου, η αξιοπιστία μου, η υπόληψή μου ή και η ζωή μου ακόμη. Κάνω, ό, τι κάνω, για τον φίλο μου αυτόματα, χωρίς την διαμεσολάβηση καμιάς σκέψης αν είναι σωστό ή όχι. 

Όταν ο δεσμός της φιλίας μου με τον άλλο διαρραγεί, τότε μπαίνω σε σκέψεις τι πρέπει να κάνω. Η ηθική αρχίζει από εκεί που τελειώνει η φιλία. Σκεφτόμαστε ότι πρέπει να κάνομε κάτι, εφόσον αυτό βοηθάει τον άλλο ή, έστω, δεν τον βλάπτει έτσι, ώστε να ζήσομε αρμονικά μαζί του, όπως θα ζούσαμε αν ήμασταν φίλοι.  

Ο λόγος, εν προκειμένω, για το ηθικό πρέπει –το πρέπει που, ακολουθώντας το, μας καθιστά άξιους να σταθούμε δίπλα στον άλλο. Οι λέξεις, όμως, είναι ζωντανές υπάρξεις. Αναπτύσσονται διαρκώς. Αποκτούν σημασίες που, μέσα στο πέρασμα του χρόνου, όλο και πληθαίνουν. Έτσι μιλάμε για το πρέπει που αναφέρεται στην ορθή εξαγωγή συμπεράσματος, το πρέπει που εκφράζει την αναγκαία ακολουθία γεγονότων στην φύση, το πρέπει που χαρακτηρίζει τους κανόνες της μαγειρικής, το πρέπει που προσδιορίζει την ορθή χρήση της ρακέτας στο τένις, και για χίλια-δυο άλλα πρέπει, καθένα από τα οποία καλόν είναι να αποτελεί αντικείμενο ξεχωριστής συζήτησης, αν δεν θέλομε να γινόμαστε θύματα ανεπίτρεπτων συγχύσεων, οι οποίες μας αναγκάζουν να λέμε ανοησίες.  







ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΠΟΨΕΙΣ

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
Είναι δυνατή η επιστροφή των νέων στα χωριά μας;
ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
Ένα από τα ζητήματα που συζητήθηκαν λιγότερο κατά την διάρκεια της πανδημίας ήταν οι Ελληνο-Τουρκικές διαφορές και κυρίως η οριοθέτηση της ΑΟΖ
ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
Που σ’ αδικούνε βρε Γιάννη αλλά τί να πεις, τί να πεις βρε Γιάννη, που…., (πού….,;;;), πού να πιάσουν το βαθύ νόημα της εκδήλωσης της πρώην Κυβέρνησης του Ελληνικού Λαού
ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
Σχεδόν από την αρχή της εμφάνισης των προσωπικών υπολογιστών στο ευρύ κοινό, οι κατασκευαστές επεξεργαστών υποβάθμιζαν σκοπίμως τις επιδόσεις τους
ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
Το βίντεο του Λούλη με αυτό της Κιτσοπούλου έχουν ένα κρίσιμο κοινό σημείο. Κρίθηκαν και τα δύο για τους λάθος λόγους.
ΣΗΜΕΡΑΕΒΔΟΜΑΔΑΜΗΝΑΣΕΤΟΣΟΛΑ
ΑΝΑΖΗΤΗΣΤΕ ΔΙΚΤΥΟ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
x