Έρευνα: Να τι συμβαίνει στον εγκέφαλο όταν δεν ασκούμαστε

Τα πλεονεκτήματα για τη σωματική υγεία από τη συχνή άσκηση είναι ατελείωτα: απώλεια βάρους, μειωμένος κίνδυνος καρδιακών παθήσεων και διαβήτη, χαμηλότερη αρτηριακή πίεση και μειωμένος κίνδυνος κατάθλιψης, είναι μόνο μερικά από αυτά.

Ωστόσο, λιγότερο κατανοητή είναι η σχέση μεταξύ της σωματικής άσκησης και της υγείας του εγκεφάλου. Μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Journal of Cognitive Neuroscience από ερευνητές του Πανεπιστημίου McMaster εντόπισε την εντυπωσιακή σχέση μεταξύ σώματος και νου, ειδικά όσον αφορά τη μνήμη.

Η μελέτη έδειξε ότι η άσκηση σε συχνά διαστήματα μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση της μνήμης και στη μείωση του κινδύνου των καταστροφικών νευρολογικών επιδράσεων από ασθένειες όπως η άνοια και η νόσος του Αλτσχάιμερ καθώς μεγαλώνουμε.

Οι ερευνητές παρακολούθησαν 95 συμμετέχοντες, χωρίζοντάς τους σε τρεις ομάδες και παρακολουθώντας τους κατά τη διάρκεια των έξι εβδομάδων. Η πρώτη ομάδα ξεκίνησε ένα άκαμπτο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που συνδυάζει καθημερινές ασκήσεις σωματικής και γνωστικής λειτουργίας.

Η δεύτερη ομάδα ολοκλήρωσε το πρόγραμμα μόνο με σωματική άσκηση και η τρίτη ομάδα δεν συμμετείχε σε καμία ασκήση. Όταν δοκιμάστηκαν για την ικανότητά τους να συγκρατούν πληροφορίες, οι δύο πρώτες ομάδες, που στο πρόγραμμά τους περιλαμβανόταν σωματική άσκηση, εμφάνιζαν καλύτερη μνήμη. Σε όλη τη διάρκεια του πειράματος, οι ερευνητές μέτρησαν στους συμμετέχοντες τα επίπεδα του εγκεφαλικού νευροτροφικού παράγοντα (BDNF), μιας πρωτεΐνης που υποστηρίζει την ανάπτυξη και λειτουργία των κυττάρων του εγκεφάλου.

"Οι βελτιώσεις σε αυτό το είδος μνήμης από την άσκηση θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην εξήγηση του δεσμού που υπήρχε στο παρελθόν μεταξύ αερόβιας άσκησης και καλύτερων ακαδημαϊκών επιδόσεων", δήλωσε η επικεφαλής της μελέτης Jennifer Heisz, επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Κινησιολογίας στο Πανεπιστήμιο McMaster.

Τα ευρήματα της μελέτης δείχνουν ότι ο συνδυασμός άσκησης και νοητικής εκπαίδευσης, ευνοεί την υγεία του εγκεφάλου, συγκεκριμένα αυξάνοντας το επίπεδο του εγκεφαλικού νευροτροφικού παράγοντα, με αποτέλεσμα τη βελτιωμένη απόδοση της μνήμης και τη συνολική νευρολογική υγεία.

Οι ερευνητές διαπιστώνουν ότι τα γνωστικά οφέλη παίζουν σημαντικό ρόλο στη διατήρηση της υγιούς συνειδητότητας του εγκεφάλου αργότερα στη ζωή, συμβάλλοντας στην πρόληψη της άνοιας, της νόσου του Αλτσχάιμερ και άλλων νευρολογικών παθήσεων.

Τα ελπιδοφόρα ευρήματα της μελέτης ίσως μειώσουν την εμφάνιση των εκφυλιστικών νόσων του εγκεφάλου, οι οποίες αναπτύσσονται ολοένα και περισσότερο. Κάθε τέσσερα δευτερόλεπτα παγκοσμίως, ένας ασθενής μαθαίνει πως πάσχει από άνοια. Οι ερευνητές εκτιμούν ότι περισσότεροι από 115 εκατομμύρια άνθρωποι θα υποφέρουν από τη νόσο μέχρι το 2050.

Η σωματική άσκηση υποστηρίζει την υγεία του εγκεφάλου, διεγείροντας την ανάπτυξη νέων αιμοφόρων αγγείων, μειώνοντας τις φλεγμονές και την αντίσταση στην ινσουλίνη και βοηθώντας τα κύτταρα του εγκεφάλου να ζήσουν περισσότερο.

με πληροφορίες από observer.com

Πώς η πανδημία της COVID-19 επηρεάζει άτομα με σκλήρυνση κατά πλάκας
Πότε όμως πρέπει να γίνεται η τρίτη δόση; Και τι ισχύει για όσους νοσούν πριν τον εμβολιασμό ή και μετά από αυτόν;
Ενδυναμώνοντας τις φωνές των ανθρώπων που πάσχουν από σπάνιες ασθένειες
Θεαματικά αποτελέσματα στην αλλαγή (λέπτυνση) φωνής προσφέρει η νέα ενδοσκοπική μέθοδος με τη χρήση CO2 laser
Τα νεότερα δεδομένα για την μετάλλαξη Όμικρον αναπτύχθηκαν από καταξιωμένους επιστήμονες στο 3o Webinar, του ΕΚΠΑ
Έφτασε το τέλος της χημειοθεραπείας; Θα την αντικαταστήσει η ανοσοθεραπεία;