Το κοινό παυσίπονο που αποτοξινώνει τα κύτταρα και προστατεύει από ασθένειες που σχετίζονται με τη γήρανση

Την ιδιότητα να αποτοξινώνει τα κύτταρα και παράλληλα να μπορεί να προστατεύει από ασθένειες που σχετίζονται με τη γήρανση, έχει ένα κοινό παυσίπονο, που χρησιμοποιείται συχνά και είναι πολύ διαδεδομένο, η γνωστή ασπιρίνη. Μελέτες που έγιναν σε πειραματόζωα έδειξαν ότι η ασπιρίνη μπορεί να προστατεύσει από νευροεκφυλιστικές νόσους, από καρκίνο και από άλλες ασθένειες που σχετίζονται με τη γήρανση, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται μελέτες σε ανθρώπους που είναι χρόνιοι λήπτες ασπιρίνηςπροκειμένου να διαπιστωθεί αν ισχύει το ίδιο και σε αυτούς. Τα παραπάνω ανέφερε, μιλώντας στο ΑΠΕ - ΜΠΕ, ο πρόεδρος του Ιδρύματος Τεχνολογίας Έρευνας στο Ηράκλειο και καθηγητής στο Τμήμα Ιατρικής της Σχολής Επιστημών Υγείας του Πανεπιστημίου Κρήτης, Νεκτάριος Ταβερναράκης.

"Στην ουσία κανείς δεν ήξερε ποιος είναι ο μηχανισμός δράσης της ασπιρίνης, δηλαδή πως προκαλεί αυτά τα ευεργετικά αποτελέσματα που προκαλεί. Αυτό που βρήκαμε είναι ότι στην ουσία η ασπιρίνη μπορεί να ενεργοποιήσει κυτταρικές διαδικασίες που έχουν να κάνουν με την αποτοξίνωση, όπως η μιτοφαγία (ο μηχανισμός που καταστρέφει τα μιτοχόνδια που έχουν υποστεί βλάβες και σχετίζονται με τη γήρανση) και η αυτοφαγία (μία διαδικασία πολύ σημαντική που κάνουν τα κύτταρα προκειμένου να καταστρέφουν χαλασμένα μόρια μέσα τους). Φαίνεται, λοιπόν, ότι η ασπιρίνη σε μοριακό επίπεδο λειτουργεί μέσα στα κύτταρα έτσι ώστε να επιταχύνει τη διαδικασία της αυτοφαγίας και άρα να αυξάνει την ικανότητα των κυττάρων να αυτοκαθαρίζονται και να αποτοξινώνονται. Και έτσι έχει δειχτεί ότι, για παράδειγμα σε πειραματόζωα, η ασπιρίνη μπορεί να προστατεύσει από νευροεκφυλιστικές νόσους, από καρκίνο και από άλλες ασθένειες που σχετίζονται με τη γήρανση. Μάλιστα και στο δικό μας Εργαστήριο βρήκαμε ότι η ασπιρίνη είναι πολύ ειδικός ενεργοποιητής της αυτοφαγίας και της μιτοφαγίας που είναι διαδικασίες οι οποίες, μεταξύ άλλων, ανακυκλώνουν και τα μιτοχόνδριά μας, τα οποία παράγουν την ενέργεια που χρειάζονται τα κύτταρα για να επιβιώσουν. Αυτό ήταν κάτι που αποτελούσε μυστήριο μέχρι πριν από μερικά χρόνια", εξηγεί ο κ. Ταβερναράκης.

Παράλληλα, επισημαίνει, πως προς το παρόν είναι σε εξέλιξη μελέτες που γίνονται σε ανθρώπους - χρόνιους λήπτες ασπιρίνης - όπως για παράδειγμα ασθενείς υψηλού κινδύνου για έμφραγμα του μυοκαρδίου, προκειμένου να διαπιστωθεί αν αυτοί δείχνουν χαμηλότερη συχνότητα παθολογικών καταστάσεων που σχετίζονται με τη γήρανση.

"Αυτό έχει γίνει στο Εργαστήριό μας και σε συνεργασία με ένα άλλο Εργαστήριο στο Παρίσι, ένα από τα πιο μεγάλα εργαστήρια στον κόσμο που ασχολούνται με την μελέτη του καρκίνου και το πως εξαρτάται από τη γήρανση. Το κάνουμε δηλαδή σε συνεργασία με τους ερευνητές από τη Γαλλία και εκεί τώρα είναι και σε εξέλιξη κλινικές μελέτες. Οι επιστήμονες στη Γαλλία αυτή τη στιγμή κάνουν επιδημιολογικές μελέτες σε πληθυσμούς που είναι χρόνιοι λήπτες ασπιρίνης για να δουν αν όντως υπάρχει συσχέτιση ανάμεσα στη λήψη της ασπιρίνης και στην προστασία από ασθένειες που αφορούν τη γήρανση", προσθέτει ο κ .Ταβερναράκης.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ, Αγγέλα Φωτοπούλου

Σύμφωνα με μελέτη παρατήρησης που δημοσιεύθηκε στο ιατρικό περιοδικό Anesthesia & Analgesia.
Η λήψη ασπιρίνης προληπτικά μπορεί να αποτρέψει ένα μελλοντικό καρδιακό επεισόδιο;
Το Σωματείο Υποστήριξης του Κοινωνικού και Επιστημονικού Έργου του 18 Άνω καταγγέλλει την προκλητική συμπεριφορά ανδρών της ομάδας ΔΙΑΣ

Τα τελευταία χρόνια ακούμε όλο και περισσότερο ότι κάποιος από το περιβάλλον μας διαγνώστηκε με κάποιο αυτοάνοσο νόσημα, συνήθως μετά από κάποιο έντονα στρεσογόνο γεγονός.

Τα οφέλη της κατανάλωσης αυγών για την υγεία μας έρχονται και πάλι σε πρώτο πλάνο με αφορμή την αυριανή Παγκόσμια Ημέρα Αυγού
Μια νέα απλή θεραπεία, η οποία δύναται να αποτρέψει τα προβλήματα της γήρανσης, θα καταστεί διαθέσιμη σε πέντε έως 12 χρόνια από τώρα.