Το πρώτο... εξωφεγγάρι - Ενδείξεις για ιστορική ανακάλυψη στο χώρο της αστρονομίας

Αμερικανοί αστρονόμοι πιστεύουν ότι ανακάλυψαν το πρώτο εξωφεγγάρι ή εξωδορυφόρο, δηλαδή τον δορυφόρο ενός εξωπλανήτη. Ο εξωδορυφόρος βρίσκεται σε απόσταση περίπου 8.000 ετών φωτός από τη Γη και είναι τεράστιος όσο ο Ποσειδώνας.

Η αναλογία μεγεθών (διαμέτρου και μάζας) μεταξύ του εξωδορυφόρου και του εξωπλανήτη του είναι περίπου ίδια με εκείνη μεταξύ Γης-Σελήνης, αλλά στο 11πλάσιο. Μέχρι στιγμής δεν είχε υπάρξει εντοπισμός κανενός εξωδορυφόρου.

Η ανακάλυψη -η οποία αν επιβεβαιωθεί με περαιτέρω παρατηρήσεις, θα είναι ιστορική για την αστρονομία- έγινε με τη βοήθεια των διαστημικών τηλεσκοπίων «Χαμπλ» και «Κέπλερ» της NASA και παρουσιάζεται σε σχετική επιστημονική δημοσίευση στο περιοδικό "Science Advances", με επικεφαλής τους αστρονόμους Άλεξ Τίτσι και Ντέηβιντ Κίπινγκ του Πανεπιστημίου Κολούμπια της Νέας Υόρκης.

Ο εξωδορυφόρος κινείται πέριξ ενός αέριου γίγαντα πλανήτη, του Kepler 162b. Οι επιστήμονες έχουν μείνει έκπληκτοι με το μέγεθος του εξωδορυφόρου, καθώς στο ηλιακό μας σύστημα, όπου υπάρχουν σχεδόν 200 δορυφόροι πλανητών (με πιο γνωστή τη Σελήνη), δεν υπάρχουν τέτοια γιγάντια φεγγάρια.

Το εξωφεγγάρι εκτιμάται ότι έχει μόνο το 1,5% της μάζας του πλανήτη γύρω από τον οποίο περιφέρεται, ο οποίος με τη σειρά του έχει μάζα αρκετές φορές μεγαλύτερη από εκείνη του Δία, του μεγαλύτερου πλανήτη του δικού μας ηλιακού συστήματος. Η θερμοκρασία του εξωφεγγαριού εκτιμάται περίπου στους 80 βαθμούς Κελσίου, αν και με μεγάλα περιθώρια σφάλματος, ενώ η απόστασή του από τον πλανήτη πέριξ του οποίου περιφέρεται, υπολογίζεται σε τρία εκατομμύρια χιλιόμετρα.

Γενικά οι εξωδορυφόροι είναι προς το παρόν πολύ δύσκολο να εντοπισθούν, επειδή είναι μικρότεροι από τον εξωπλανήτη τους. Όμως το επόμενο μεγάλο διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb της NASA, μετά το 2021, θα μπορεί να βρει περισσότερα εξωφεγγάρια.

Το συγκεκριμένο ζευγάρι βρίσκεται στο σύστημα του μητρικού άστρου Kepler 1625 και μάλιστα, όπως εκτιμάται, στη θεωρούμενη ως κατοικήσιμη ζώνη του, δηλαδή ούτε πολύ κοντά ούτε πολύ μακριά από το άστρο του οποίο είναι σχεδόν διπλάσιο από τον Ήλιο.

Όμως, όπως είπε ο Κίπινγκ, «και τα δύο σώματα, εξωπλανήτης και δορυφόρος του, εκτιμάται ότι είναι αέριοι, συνεπώς ακατάλληλοι για τη ζωή όπως την ξέρουμε».

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση:

Παύλος Δρακόπουλος

Πηγή:ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΝΕΑ
Καθηγήτρια Βάνα Παπαευαγγέλου: Δεν έχουν μειωθεί σημαντικά οι θάνατοι στους 65-74. Γι' αυτό τους καλούμε να εμβολιαστούν.
ΝΕΑ
Ο επικεφαλής του πανίσχυρου αμερικανικού λόμπι που πυροβολεί ελέφαντα στην Μποτσουάνα. υπέρ της οπλοκατοχής NRA Γουέιν ΛαΠιερ προκάλεσε οργισμένες αντιδράσεις, μετά την προβολή
ΝΕΑ
Η χθεσινή μέρα έκλεισε στους 1.024.150 εμβολιασμούς, ενώ ο συνολικός αριθμός προγραμματισμένων ραντεβού είναι 1.450.00
ΝΕΑ
Υποχρεωτική η τηλε-εκπαίδευση για την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αναστέλλεται η λειτουργία παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών, λιανεμπορίου, των κομμωτηρίων και υπηρεσιών προσωπικής υγιεινής.
ΝΕΑ
Το απόγευμα της Τετάρτης, ο Πέτρος Φιλιππίδης, έντονα στρεσαρισμένος από τα γεγονότα των τελευταίων ημερών κατέρρευσε λιπόθυμος μπροστά στα μάτια της συζύγου του.
ΝΕΑ