Τα μυστικά κατά του καρκίνου που κρύβονται στο γονιδίωμα του μεγάλου λευκού καρχαρία

Οι επιστήμονες για πρώτη φορά αποκωδικοποίησαν πλήρως το γονιδίωμα και «διάβασαν» το DNA του μεγάλου λευκού καρχαρία (που έχει το επιστημονικό όνομα Carcharodon carcharias).

Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα, προκειμένου να κατανοηθεί η βιολογία του εμβληματικού θηρευτή των θαλασσών και διάσημου φόβου και τρόμου των ανθρώπων (ας όψονται τα διάσημα «Σαγόνια του καρχαρία» του Στίβεν Σπίλμπεργκ από το 1975…). Μάλιστα η μελέτη του DNA μπορεί να βοηθήσει τους επιστήμονες στη μάχη κατά του καρκίνου, καθώς και στην ανακάλυψη νέων τρόπων για την ταχύτερη αποκατάσταση των τραυμάτων.

Η αλληλούχιση του γονιδιώματος αποκάλυψε το τεράστιο μέγεθος του, το οποίο είναι περίπου μιάμιση φορά μεγαλύτερο από το ανθρώπινο γονιδίωμα. Διαθέτει επίσης μια πληθώρα γενετικών μεταλλάξεων, οι οποίες πιθανώς εξηγούν την μεγάλη εξελικτική επιτυχία και την μακροζωία του μεγάλου λευκού καρχαρία.

Οι επιστήμονες από τις ΗΠΑ, τη Ρωσία και την Πορτογαλία, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS), ανακοίνωσαν ότι ορισμένες μεταλλάξεις στο DNA του καρχαρία του επιτρέπουν να κάνει εκπληκτικά γρήγορη αποκατάσταση των τραυμάτων του χάρη στην άμεση πήξη του αίματος του, καθώς επίσης να προστατεύεται από τον καρκίνο χάρη στην ταχεία αποκατάσταση των βλαβών στο DNA του.

Αντίθετα με ό,τι θα περίμενε κανείς, τα πολύ μεγαλόσωμα ζώα δεν παθαίνουν καρκίνο συχνότερα από τους ανθρώπους (παρόλο που υφίστανται περισσότερες μεταλλάξεις), επειδή έχουν αναπτύξει στην πορεία της εξέλιξης ανώτερες αμυντικές και αντικαρκινικές ικανότητες, κάτι που διαπιστώνεται ιδιαίτερα στον μεγάλο λευκό καρχαρία.

Οι καρχαρίες υπάρχουν στη Γη εδώ και πάνω από 400 εκατομμύρια χρόνια, περισσότερα από σχεδόν κάθε άλλο σπονδυλωτό ζώο (ο σύγχρονος άνθρωπος εμφανίσθηκε πριν περίπου 300.000 χρόνια). Ο σημερινός λευκός καρχαρίας, που έχει πίσω του ως είδος μια εξελικτική ιστορία τουλάχιστον 16 εκατομμυρίων ετών, μπορεί να φθάσει σε μήκος τα έξι μέτρα και σε βάρος του 3,2 τόνους, ενώ βουτάει σε βάθος έως 1.200 μέτρων για να βρει τη λεία του.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

«Δεν είναι γαλέος, είναι καρχαρίας, ανήκει σε προστατευόμενο είδος και η αλιεία, η θανάτωση και η πώλησή του απαγορεύονται»
Ούτε ένα χαρτί υγείας στον ορίζοντα και το εμφιαλωμένο νερό με δελτίο: οι κάτοικοι του Λος Άντζελες έκαναν έφοδο αυτή την εβδομάδα στα σούπερ-μάρκετ φοβούμενοι την επιδημία του νέου κορωνοϊού.
Κάηκε πριν από λίγο ο χώρος προσωρινής φιλοξενίας προσφύγων και μεταναστών γνωστός και σαν «stage 2» στη Σκάλα Συκαμνιάς.
Σε δύο σπουδαίους σκηνοθέτες της Ιαπωνίας, τους Γιασουτζίρο Όζου (Yasujiro Ozu) και Κεντζί Μιζογκούτσι (Kenji Mizoguchi), είναι αφιερωμένο το φετινό Φεστιβάλ Ιαπωνικού Κινηματογράφου