A+ A A-
  • Πλοήγηση από το πληκτρολόγιο:
  • h Αρχική
  • n Δίκτυα αλληλεγγυης
  • a Ανταλλακτικό χαριστικό παζάρι
  • e Νέα
  • p Αρθογραφία
  • w Ποιοι είμαστε
  • c Επικοινωνία
  • t Web Tv
  • s Κοινωνική οικονομία
  • g Αλληλεγγύη
  • m Συνεργατισμός
  • x Καινοτομίες
  • u Start ups
  • o Αειφορία
  • r Δικαιώματα
  • j Ακτιβισμός
  • q Ζώα
Εναλλακτικός ΑμεΑ

Μπάρα προσβασιμότητας για ΑμεΑ

Μια βραδιά, μια ταινία για τον Τάκη Μόσχο - Μετέωρο και σκιά

Την Κυριακή 7 Απριλίου 2019 και ώρα 8 μ.μ., ο Καθρέφτης Τεχνών και Ιδεών σας προσκαλεί στον χώρο του (Σταμάτη 7, Πλατεία Τζαμί) στη Χαλκίδα.

Θα προβληθεί η κινηματογραφική ταινία Μετέωρο και σκιά, παραγωγής 1985, με επίκεντρο τη ζωή του ποιητή Ναπολέοντα Λαπαθιώτη και τον Τάκη Μόσχο στον ομώνυμο πρωταγωνιστικό ρόλο. 

Δημιουργός του φιλμ ο σκηνοθέτης και συγγραφέας Τάκης Σπετσιώτης, ο οποίος και θα μας τιμήσει με την παρουσία του στην εκδήλωση της Κυριακής.


Inline image

ΜΕΤΕΩΡΟ ΚΑΙ ΣΚΙΑ

Ελλάδα 1985 | Διάρκεια 1h 41'
Σκηνοθεσία και σενάριο: Τάκης Σπετσιώτης | Πρωταγωνιστεί ο Τάκης Μόσχος | Παίζουν: Νίκος Αλεξίου, Αριστοτέλης Αποσκίτης, Γιάννης Ζαβραδινός, Γιώργος Κέντρος, Κωστής Λαδόπουλος, Μιχαήλ Μαρμαρινός, Γιάννης Παλαμιώτης, Μάνος Σταλάκης, Εσθήρ Φράνκο | Συμμετέχει και εμφανίζεται πολυάριθμο καστ ηθοποιών.

* * *


“Λιόγερμα ήταν, ώρα που πάει να βασιλέψει ο ήλιος και που μια πικρία τυλίγει την καρδιά όποιου θα επιθυμούσε να μην χάνονταν τόσο νωρίς η δόξα του καλοκαιρινού ήλιου. Τέτοια ψυχή με μίσος βλέπει τους ίσκιους της εσπέρας, όσο κι αν έρχονται φορές-φορές φιλικά και καλόβολα…”

Inline image

Πρόκειται για τη βιογραφία του ποιητή Ναπολέοντα Λαπαθιώτη (1888–1944). Η άνοδος και η πτώση ενός από τους σπουδαιότερους ποιητές του πρώτου τέταρτου του 20ού αιώνα και ενός από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της νεορομαντικής και νεοσυμβολιστικής ποίησης, ο οποίος έζησε και δημιούργησε σε μια περίοδο γεμάτη συνταρακτικά γεγονότα για την ιστορία της Ελλάδας. Στην ταινία παρουσιάζεται το πορτρέτο ενός γόνου αριστοκρατικής οικογένειας, ο οποίος προκάλεσε την κοινωνία της εποχής του με την ομοφυλοφιλία του, τις κομμουνιστικές πεποιθήσεις του, τις αντισυμβατικές και ενίοτε ακραίες επιλογές του.

Inline image


Η ερμηνεία του Τάκη Μόσχου στον κεντρικό ρόλο είναι ζηλευτή και θαυμαστή, ομοίως και η συγκλονιστική μεταμόρφωσή του στο πέρασμα του χρόνου (που αποκαλύπτει την καταρράκωση και το εσωτερικό του μαράζωμα του χαρακτήρα), γι' αυτό τιμήθηκε διθυραμβικά με βραβεία Α’ ανδρικού ρόλου, τόσο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης εκείνης της χρονιάς, όσο και στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας του Υπουργείου Πολιτισμού. 

Η σκηνοθεσία του Τάκη Σπετσιώτη οδηγεί τον θεατή στα έγκατα του Λαπαθιώτη, μέσα από μια διαδρομή που παραπέμπει σε αργόσυρτη, σχεδόν υπνωτική λιτανεία. Η ταινία απέσπασε βραβείο καλύτερης ταινίας, καθώς και βραβεία ενδυματολογίας, μακιγιάζ και σκηνογραφίας, στις παραπάνω διοργανώσεις.

Inline image


Inline image Ο σκηνοθέτης της ταινίας δηλώνει σε συνέντευξή του, για τον ήρωα: 
«Ο Λαπαθιώτης ανήκε σε μια αστική τάξη, που δεν είχε βαθιά παράδοση στην Ελλάδα. Καθώς στη χώρα μας δεν υπήρχε βιομηχανική επανάσταση και γνήσια αστική τάξη, αλλά μόνο εισαγωγή της ψυχολογίας του αστισμού, ακόμη και τα λίγα τζάκια στα οποία ανήκε η οικογένειά του, μαϊμούδιζαν τους Ευρωπαίους, Γάλλους και Ιταλούς. Το γούστο αυτής της τάξης τον απωθούσε, γι' αυτό και λαϊκοποίησε την ποίησή του.»  (Ριζοσπάστης, 21.05.2000)

Γράφει για την ταινία ο μεγάλος μας κριτικός, Βασίλης Ραφαηλίδης:
«Το Μετέωρο και σκιά του Δημήτρη Σπετσιώτη προσεγγίζει με σεβασμό το μετέωρο που υπήρξε ο Λαπαθιώτης και κλαίει με αξιοπρέπεια για τη σκιά που κατάντησε στο τέλος της ζωής του. Ακροβατώντας πάνω στην κόψη του ξυραφιού, παίζοντας επικίνδυνα μ’ ένα δαιδαλώδες και πολύπλοκο θέμα, που θα μπορούσε να συντρίψει και πολύ πεπειραμένους δημιουργούς, ο Σπετσιώτης καταφέρνει να διεκπεραιώσει το τρομαχτικά δύσκολο εγχείρημα που ανέλαβε, με απόλυτη αξιοπρέπεια. [...] Η σκηνοθεσία δεν μπερδεύτηκε στον ψευδορεαλισμό της αναπαράστασης. Με την άκρως αποτελεσματική συμβολή του φωτογράφου Φίλιππου Κουτσαφτή και κυρίως της σκηνογράφου Ντόρας Λελούδα, ο Σπετσιώτης καταφέρνει τελικά να βγάλει τον χαρακτήρα και την εποχή του, λιτά, αφαιρετικά, απλά. Κι ακόμα πετυχαίνει, χωρίς να το επιδιώκει ίσως συνειδητά, να περιγράφει την αντίφαση ανάμεσα στην καλλιτεχνική δημιουργία και τον πεζό και συχνά χυδαίο κοινωνικό περίγυρο, που δρα έτσι κι αλλιώς ανασταλτικά στην προσωπική υπόθεση του δημιουργού, καθώς προσπαθεί να παραμείνει ποιητής μέσα σ’ ένα κόσμο που σκοτώνει αδιάκοπα τους ποιητές...»  (Έθνος, 17.11.1985)

Info:

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΠΟΨΕΙΣ

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αυτοί που μπαίνουν μέσα στα νοσοκομεία για νοσηλεία, έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να πεθάνουν από αυτούς που είναι υγιείς και δεν νοσηλεύονται.
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ξεκινώντας, σας λέω ότι πάντα φορώ στο πρόσωπό μου την προστατευτική μάσκα.
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Καθώς συνεργάτης του με τον οποίο προ πενθημέρου, ήταν μαζί για συνεργασία στο γραφείο του, διαγνώστηκε θετικός στον Covid-19.
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τσάμπα πληρώσαμε το τηλεοπτικό μας εισιτήριο για να δούμε την παράσταση στη Βουλή με τίτλο «Δεν έχουμε κάτι να σας πούμε»
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η ειρωνεία και το «χιούμορ» του Κασιμάτη αποτελούν απλώς την πιο ακραία, χυδαία και απάνθρωπη έκφραση αυτής της ίδιας ιδεολογίας. Η καλή φωτορεπόρτερ Τατιάνα Μπόλαρη δημοσίευσε ένα συγκλονιστικό στιγμιότυπο από την άδεια αγορά.
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η αριστερά δεν είναι λεβεντιά, δεν είναι «εγώ», είναι «εμείς» και θυσία. Ενας έντιμος «λεβέντης», πλην όμως με πολιτική αντίληψη νηπίου, δεν είναι ικανός να «θυσιαστεί» κλείνοντας το στόμα του
ΣΗΜΕΡΑΕΒΔΟΜΑΔΑΜΗΝΑΣΕΤΟΣΟΛΑ
ΑΝΑΖΗΤΗΣΤΕ ΔΙΚΤΥΟ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
x