Ασυνήθιστη δραστηριότητα παρουσιάζει η μαύρη τρύπα στο κέντρο του γαλαξία μας

Η τεράστια μαύρη τρύπα στο κέντρο του γαλαξία μας φαίνεται να έχει αποκτήσει ασυνήθιστα μεγάλη όρεξη και να καταβροχθίζει με αυξημένη ταχύτητα ό,τι βρίσκει γύρω της, αλλιώς δεν μπορεί να εξηγηθεί το γεγονός ότι είναι σήμερα η φωτεινότερη που έχει υπάρξει κατά τα τελευταία 24 χρόνια.

Οι επιστήμονες δεν είναι σίγουροι γιατί η μαύρη τρύπα, που αποκαλείται «Τοξότης» (Sagittarius A* ή Sgr A*), έχει ενεργοποιηθεί τόσο πολύ και έχει μεγαλώσει τα «γεύματα» μεσοαστρικών νεφών και σκόνης που περιφέρονται γύρω της και, όταν πέφτουν μέσα της, εκπέμπουν ακτινοβολία που φθάνει ως τη Γη.

«Δεν έχουμε δει τίποτε παρόμοιο κατά τα 24 χρόνια που μελετούμε την υπερμεγέθη μαύρη τρύπα. Συνήθως, είναι μια αρκετά ήσυχη και αδύναμη μαύρη τρύπα σε ‘δίαιτα'. Δεν ξέρουμε πού οφείλεται αυτό το ‘όργιο' της», ανέφερε ο καθηγητής φυσικής και αστρονομίας Αντρέα Γκετς του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια-Λος 'Αντζελες (UCLA).

Οι επιστήμονες, οι οποίοι έκαναν σχετική δημοσίευση στο περιοδικό αστροφυσικής "Astrophysical Journal Letters", ανέλυσαν περισσότερες από 13.000 παρατηρήσεις της μαύρης τρύπας που έχουν γίνει από το 2003 μέχρι σήμερα από το αμερικανικό τηλεσκόπιο Κεκ στη Χαβάη και το Πολύ Μεγάλο Τηλεσκόπιο (VLT) του Ευρωπαϊκού Νοτίου Αστεροσκοπείου (ESO) στη Χιλή. Διαπιστώθηκε ότι από φέτος το Μάιο η περιοχή γύρω από τον «ορίζοντα γεγονότων» (το σημείο χωρίς επιστροφή) της μαύρης τρύπας έχει διπλάσια φωτεινότητα.

«Το μεγάλο ερώτημα είναι αν η μαύρη τρύπα μπαίνει σε μια νέα φάση ή αν απλώς βλέπουμε τα ‘πυροτεχνήματα' από λίγες ασυνήθιστες πτώσεις αερίων μέσα της», δήλωσε ο καθηγητής φυσικής και αστρονομίας Μαρκ Μόρις του UCLA.

Χιλιάδες άστρα κινούνται πέριξ της κεντρικής μαύρης τρύπας, που απέχει περίπου 26.000 έτη φωτός από τη Γη και δεν συνιστά κίνδυνο για τον πλανήτη μας. Η ακτινοβολία της θα έπρεπε να είναι δέκα δισεκατομμύρια φορές πιο φωτεινή για να επηρεάσει τη ζωή στη Γη.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΚΟΣΜΟΣ
Οι επιστήμονες της μεγάλης διεθνούς κοινοπραξίας των ανιχνευτών βαρυτικών κυμάτων Ligo (ΗΠΑ) και Virgo (Ευρώπη) ανακοίνωσαν ότι ανακάλυψαν ένα περίεργο κοσμικό αντικείμενο ή συμβάν
ΚΟΣΜΟΣ
Η τρύπα του όζοντος είχε το 2019 τη μικρότερη έκτασή της από τότε που οι επιστήμονες άρχισαν την παρακολούθησή της το 1982.
ΚΟΣΜΟΣ
Το καλοκαίρι, τα τατουάζ, από μαύρη χέννα, συνιστούν μια επαναλαμβανόμενη απειλή, για την υγεία.
ΚΟΣΜΟΣ