Ανακαλύφθηκε ένα ασυνήθιστο αστρικό σύστημα με έξι ήλιους και έξι εκλείψεις

Οι αστρονόμοι ανακάλυψαν ένα σπάνιο αστρικό σύστημα, στο οποίο υπάρχουν έξι άστρα που δημιουργούν έξι εκλείψεις μεταξύ τους, όταν παρατηρούνται από το ηλιακό σύστημα μας.

Πρόκειται για το σύστημα TIC 168789840 σε απόσταση περίπου 1.900 ετών φωτός από τη Γη.

Η ανακάλυψη έγινε με το διαστημικό τηλεσκόπιο Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA).

Προς το παρόν, δεν έχει επιβεβαιωθεί η ύπαρξη εξωπλανητών σε αυτό το ασυνήθιστο σύστημα. Αν υπάρχουν, θα βλέπουν μάλλον δύο ήλιους και παράλληλα τέσσερα πολύ φωτεινά άστρα να «χορεύουν» στον ουρανό τους.

Δεν είναι το πρώτο σύστημα έξι άστρων που ανακαλύπτεται, καθώς έχουν ήδη βρεθεί μερικά ακόμη.

Είναι όμως το πρώτο εξαπλό αστρικό σύστημα εξαπλών εκλείψεων, στο οποίο -όπως φαίνεται από τη Γη- κάθε φορά που ένα άστρο περνάει μπροστά από ένα άλλο, δημιουργεί μια έκλειψη ορατή στα τηλεσκόπια. Από κάποια άλλη «εξωγήινη» οπτική γωνία, τα άστρα δεν θα φαίνονταν να μπλοκάρουν το ένα το φως του άλλου.

Το TIC 168789840 αποτελείται από τρία ζεύγη άστρων, δύο εσωτερικά και ένα εξωτερικό. Τα δύο εσωτερικά ζεύγη κινούνται σε κοντινές τροχιές το ένα πέριξ του άλλου και αυτή η τετράδα κινείται γύρω από ένα κοινό κέντρο βαρύτητας.

Σε μεγαλύτερη απόσταση, βρίσκεται ένα εξωτερικό ζεύγος άστρων, τα οποία κινούνται το ένα γύρω από το άλλο και ταυτόχρονα και τα δύο μαζί κινούνται γύρω από την εσωτερική τετράδα, διαγράφοντας μια πλήρη περιφορά κάθε 2.000 χρόνια και ολοκληρώνοντας έτσι μια περίπλοκη αστρική «χορογραφία».

Το «τρίο» των αστρικών ζευγών, χάρη στη βαρυτική αλληλεξάρτηση του, κινείται γύρω από το γαλαξιακό κέντρο ως ένα ενιαίο αστρικό σύστημα.

Οι αστρονόμοι δεν γνωρίζουν πόσα τέτοια πολύπλοκα αστρικά συστήματα υπάρχουν στο γαλαξία μας και πέρα από αυτόν.

Επίσης παραμένει αίνιγμα η προέλευση τέτοιων συστημάτων με τόσα πολλά άστρα.

Παύλος Δρακόπουλος

ΦΩΤΟ: NASA (καλλιτεχνική απεικόνιση)

ΚΟΣΜΟΣ
Επτά άνθρωποι, όλοι τους μέλη της ίδιας οικογένειας Κούρδων, σκοτώθηκαν σήμερα σε μια ένοπλη επίθεση στο σπίτι τους.
ΚΟΣΜΟΣ
Νέα σύσταση από τα Κέντρα Ελέγχου Νοσημάτων των ΗΠΑ (CDC) που αφορά τη χρήση μάσκας και από τους πλήρως εμβολιασμένους
ΚΟΣΜΟΣ
Ο Αμερικανός πληροφοριοδότης δημοσίου συμφέροντος, Ντάνιελ Χέιλ, καταδικάστηκε την Τρίτη 27 Ιουλίου, σε 45 μήνες φυλάκιση από δικαστήριο στη Βιρτζίνια των ΗΠΑ.
ΚΟΣΜΟΣ
Η γαλλική επιτροπή προστασίας προσωπικών δεδομένων επέβαλε στην αγροτοχημική εταιρεία Monsanto πρόστιμο 400.000 ευρώ.
ΚΟΣΜΟΣ
Σεισμός μεγέθους 8,2 βαθμών σημειώθηκε στα ανοικτά της χερσονήσου της Αλάσκας, ανακοίνωσε το Αμερικανικό Γεωλογικό Ινστιτούτο (USGS).
ΚΟΣΜΟΣ
Συγκίνηση έχει προκαλέσει στην Ιταλία η είδηση ότι ένα κοριτσάκι 11 ετών πέθανε στο Παλέρμο της Σικελίας από κορωνοϊό.