Ανοίγει ο δρόμος για μεταλλαγμένο ψωμί!

Μετά από πολυετείς προσπάθειες μια μεγάλη διεθνής επιστημονική κοινοπραξία κατάφερε να αποκωδικοποιήσει σχεδόν όλο το γονιδίωμα του μαλακού σιταριού. Το τι θα σημαίνει αυτό για το ψωμί που τρώμε και κατά πόσο θα προέρχεται από γενετικά τροποποιημένα φυτά, είναι κάτι που θα φανεί στο μέλλον...

Οι, πάνω από, 1.000 ερευνητές από 57 χώρες, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Science", σύμφωνα με το "Nature", εξέφρασαν την αισιοδοξία τους ότι, όταν "διαβάσουν" πλήρως το άκρως πολύπλοκο γονιδίωμα του μαλακού σιταριού (Triticum aestivum), θα έχουν για πρώτη φορά στα χέρια τους ένα πολύτιμο γενετικό εργαλείο για να εισάγουν συγκεκριμένα γονίδια στο φυτό, έτσι ώστε να δημιουργήσουν νέες και πιο ανθεκτικές ποικιλίες, αλλά και με μεγαλύτερες αποδόσεις....

Η παγκόσμια ζήτηση για σιτάρι αυξάνει συνεχώς, καθώς αυξάνει και ο πληθυσμός της Γης. Όπως έχει συμβεί με το ρύζι και με άλλα δημητριακά, το πλήρες γονιδίωμα του σιταριού  που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στην επόμενη τριετία
.
Το σιτάρι περιέχει συνολικά 42 χρωμοσώματα (21 ζεύγη) και πάρα πολλές επαναλήψεις ίδιων γονιδίων, από τα οποία έως τώρα έχουν εντοπιστεί γύρω στα 124.000, τουλάχιστον πενταπλάσια από το ανθρώπινο DNA. Αρκετά γονίδια είναι ζωτικά για τη γεωργία, καθώς αφορούν την ποιότητα των σπόρων, την αντοχή στις αρρώστιες και το περιβάλλον κ.α.

Η έως τώρα γενετική ανάλυση δείχνει ότι το σύγχρονο φυτό του σιταριού έχει προέλθει από αλλεπάλληλες αρχαίες διασταυρώσεις μεταξύ διαφορετικών ειδών, με αποτέλεσμα σήμερα να αποτελείται από τρία σχεδόν ίδια "υπογονιδιώματα", το καθένα από τα οποία περιέχει επτά ζεύγη χρωμοσωμάτων.

Καμία άλλη καλλιέργεια δεν καταλαμβάνει τόσο μεγάλη έκταση του πλανήτη μας όσο το σιτάρι και η παγκόσμια ετήσια παραγωγή του φθάνει τα 700 εκατ. τόνους (είναι τρίτο σε ποσότητα μετά το καλαμπόκι και το ρύζι). Αποτελεί την κυριότερη πηγή φυτικών πρωτεϊνών για τον άνθρωπο, παρέχοντας στην ανθρωπότητα το ένα πέμπτο περίπου (20%) των διατροφικών θερμίδων της. Το πλεονέκτημα του σιταριού ως τροφίμου είναι ότι αποθηκεύεται εύκολα και εξίσου εύκολα μετατρέπεται σε αλεύρι.

Η πρώτη πλήρης "ανάγνωση" (αλληλούχιση) του γονιδιώματος ενός φυτού είχε γίνει το 2000 και αφορούσε ένα ζιζάνιο (Arabidopsis thaliana).

ΤΡΟΦΙΜΑ
Κατεψυγμένο παρασκεύασμα από κρέας πουλερικών στο οποίο διαπιστώθηκε η παρουσία του παθογόνου μικροοργανισμού σαλμονέλα ανακαλεί ο ΕΦΕΤ.
ΤΡΟΦΙΜΑ
Η Μεγάλη Εβδομάδα πλησιάζει και είναι πολλοί αυτοί που αποφασίζουν να νηστέψουν.
ΤΡΟΦΙΜΑ
Η Ικαρία είναι ανάμεσα στις μόλις πέντε περιοχές του πλανήτη όπου το προσδόκιμο ζωής των κατοίκων είναι κατά πολύ υψηλότερο από αυτόν του μέσου πληθυσμού.
ΤΡΟΦΙΜΑ
«Το Χαμόγελο του Παιδιού» ενόψει του Πάσχα συγκεντρώνει τα απαραίτητα για τα χιλιάδες παιδιά και τις οικογένειές τους με σοβαρά προβλήματα διαβίωσης
ΤΡΟΦΙΜΑ
Το ανθόμελο από τα βουνά της Καστοριάς που κατέκτησε την κορυφή σε διεθνή διαγωνισμό γεύσης και ποιότητας
ΤΡΟΦΙΜΑ
Ένα βασικό κομμάτι του παζλ που συνδέεται με τον αιματοκρίτη είναι ο σίδηρος χάρη στον οποίο παράγονται συγκεκριμένα κύτταρα του αίματος.